Ulriksdals pendeltågsstation, Solna
Tåget mot Stockholms central anländer 3 minuter för sent. Det stannar men dörrarna öppnas inte. Efter någon minut sprakar det till i högtalarna.
Sl-förare: Öhm.. jag har råkat åka ifrån min tågvärd. Han står kvar på stationen innan… tyvärr kan jag inte fortsätta längre. Alla måste gå av tåget och vänta på nästa.
Dörrarna öppnas dock fortfarande inte, och efter andra uppmaningen till resenärerna att kliva av tåget börjar många bli frustrerade och banka på dörrarna, innifrån.
Sl-förare (frustrerat): Ni måste tyvärr kliva av tåget och vänta på nästa.
Efter en stund lyckas, konstigt nog, tågets kvarvarande personal ändå att öppna dörrarna och folk väller ur tåget.
Kort därefter hörs perrongens högtalare.
Sl-högtalarröst: Tåg mot Stockholms Central ifrån Ulriksdals station 17.45 är tyvärr inställt på grund av personalbrist.
Cred: Ryuu
Detta har jag varit med om en gång. Fast i det fallet tog tågvärden taxi så att han kom ifatt tåget som kunde avgå med försening.
Helt underbar!! :)
Helt klart en kul post men är det verkligen en tjuvlyssning när allt som sägs i posten kommer från en högtalaranläggning?
Tanken med det som sägs är ju att det ska lyssnas på… Jaja, fortsätt med erat goda arbete!
Vilken mardröm… Stackars förare…
Hemmingsson
Det kanske var någon som pratade med en av passagerarna på mobilen…….
Kanske ingen tjuvlyssning men en riktigt kul lyssning iallafall ;-)
Jag funderade så sent som idag, medan jag stod på tåget, vad som händer ifall en tågvärd blir kvar på en perrong nånstans och tåget bara åker iväg.. Jaja. Nu vet man. Hoppas de har lite bättre koll i den här delen av landet bara.
Underbart! :D
Rubriken lagom uppenbart ironisk för min smak, mums!
Ååååh. Helt klockren
Personalbrist! *hahaha*
Fruktansvärt roligt! Detta är min humor =)
Det verkar konstigt, jag trodde att det var tågvärden som var ”kapten” på tåget, och det är han som bestämmer när lokföraren får köra. Är det inte så?
Johan>> Det brukar väl finnas flera tågvärdar (eller åtminstone fler än en) på pendeltågen?
vad är det roliga med punchlinen
”Sl-högtalarröst: Tåg mot Stockholms Central ifrån Ulriksdals station 17.45 är tyvärr inställt på grund av personalbrist.” ?
Jag undrar bara; är det tåget som beskrivs i tjuvlyssningen som skulle avgå kl. 17:45 eller är det nästkommande. Ifall det skulle vara nästkommande skulle det ju nästan vara frustrerande…
Hmm…jag förstår mig inte riktigt på det roliga i den här? vad är det som ska vara kul? (jag vet att jag är blond och korkad…men ändå! ^^)
Min jobbarkompis man kör tåg och en gång hade han blivit ombedd att köra iväg och parkera tåget någonstans. Efter ett bra tag undrade folk var han tagit vägen och till slut dök han upp. Då hade han glömt att ta med ett annat tåg tillbaka. Det är det som kallas vagnfel tydligen…
men vad tusan gör en tågvärd då? på pendeltåg finns ju ingen konduktör eller så, så varför kunde inte han som körde bara fortsatt själv egentligen? jag har åkt där framme i pendeltågen några gånger när jag kommit sent och nästan missat tåget, och då är det bara en person?
VADÅ tågvärd?
what- det roliga med punchlinen var att tåget var inställt pga personalbrist. Alltså en brist hos personalen..
Och den chauffören verkade ju inte ha alla hästar i stallet.. Hehe.. Rolig tjuvlyssning!
what:
jag tror det roliga med punchlinen är att SL försöker täcka upp sitt klantiga misstag med den betydligt mindre pinsamma förklaringen ’personalbrist’. Punchlinen är alltså rolig eftersom det ger en inblick i vilka tokigheter som ibland ligger bakom ’personalbrist’, ’vagnskada’ och allt annat som händer.
Jag tyckte den här var bra :-D
Alltså bara måste älska tågen i Sverige. Kör ifrån sin personal. Ställer in för 4 centimeter snö (Va??? Snö i Sveride??? Vafan skall de hitta på härnäst?? regn oxå?)
Man darrar.
stavfel är gratis idag :)
Ahahahahahaaaa! Men shit, det här var cymbalrent!
Och tjafsa inte om det är en tjuvlyssning. Det är bara ett namn på sidan. Det räcker väl fan med att det är nåt man har hört. Nåt som har hänt liksom.
Å fan, den här var bra =D
Är det ingen mer än jag som reagerar på den puckade föraren som inte kastar ett öga i backspegeln och konstaterar att dörrarna inte är öppna, utan kräver att folk ska gå av?
Jag menar, tågvärd eller inte tågvärd, det är väl ändå alltid lokföraren som öppnar dörrarna, så det måste han ju göra oavsett om han glömt sin kollega på förra perrongen. Fast han kanske glömde sitt huvud där också?
jag fatta inte :S
SL – när ett misstag inte är nog
;)
Vad är en tågvärd för nåt xD?? Person som står och hälsar folk välkomna till tunnelbanan? :S // Icke Stockholmare
”Tågvärden” sitter normalt i en av förarhytterna i mitten av tåget och sköter dörrstängningen. Anledningen till detta arrangemang är förmodligen att facket kräver att det ska vara så, på t.ex tunnelbanan går det ju utmärkt för föraren att stänga dörrarna själv….
Tågvärdar har olika arbetsuppgifter på olika tåg. Hos SL tror jag det är att de ska visera biljetter samt sköta avgångssignalering. Alltså stänga dörrar, göra efterkontroll (det kan ej föraren pga dålig sikt), samt signalera avgång.
På X2000 står tågvärdarna i bistron, serverar i 1 kl, samt sköter avgångssignaleringen, viserar biljetter, och håller reda på anslutande tåg och resenärsinformation.
Som sagt, vi tågvärdar har många arbetsuppgifter.
Lilla Blå – du har nog missuppfattat vad ”personalbrist” innebär. :p
”Vagnfel” är bara en omskrivning för ”Ännu ett pucko har slängt sig på rälsen och vi måste stå kvar här tills de plockat upp alla bitarna”. Samma sak med ”löv på rälsen” vad jag förstår – annars ett nytt fenomen för Sverige som ju annars har höst varje år. Men det är klart; tidigare års löv har väl inte haft ovettet att falla PÅ rälsen, utan bredvid.
Ok, så det är tågvärden som öppnar och stänger? Men om tågvärden blev kvar på förra perrongen – vem stängde dörrarna då?
Och visst måste det väl rent säkerhetsmässigt gå att öppna dörrarna även framme i loket, blir högst förvånad om det inte går.
Sen finns det väl nödöppnare också – men det verkade passagerarna vara för fega för att utnyttja.
Haha ignorans
Så här är det, tågvärden sitter i en hytt mitt i tåget och sköter dörrarna. Det beror på att tågen är 214 meter långa och plattformarna oftast krökta så det går inte att se hela tåget från förarhytten.
På de gamla pendeltågstyperna både öppnar och stänger tågvärden dörrarna och kollar att ingen fastnat mellan. Sen ger han föraren tillstånd att köra. Om han/hon sen kliver ut på plattformen igen av någon anledning och det inte är en rak plattform så ser inte föraren det och kör.
På de nya pendeltågen är det föraren som öppnar dörrarna och tågvärden stänger. Men där är även tågvärdens hyttdörr med i en säkerhetskrets som gör att föraren på en monitor i hytten ser att även den dörren är öppen (tillskillnad mot de gamla tågen). Då kan föraren inte köra innan tågvärdens dörr också är stängd.
Man får inte köra ett pendeltåg med resenärer utan tågvärd. Det finns bestämmelser om det och om det skulle ske så kostar det företaget stora summor i böter. Nu var ju det här ett misstag som inte upptäcktes förrän på nästa station och då togs tåget ur trafik. Det här har givetvis med säkerheten att göra.
mohaha.. Alltid kul när det krånglar till sig…
Alltid lär man sig något nytt, ibland mycket nytt…
Tjuvlyssnat är snart lika upplysande som Wikipeda, fantastisk sida måste jag säga =)
Amanda: Det finns visst konduktörer (tågvärdar) på pendeltågen. Dock ”används” dom inte på dom sträckorna med bemanade stationer. På sträckan Västerhaninge-Nynäshamn tar dom åtminstone betalt på tågen.
Några klargöranden: Eftersom järnvägen är avreglerad i atomer så kan de olika bolagen kalla sin personal ung. vad som helst (I detta fall ”Stockholmståg”).
”Tågvärd” skulle väl på ren svenska i det här fallet bli dörrstängare (Som även fanns på tunnelbanan förr).
Det här händer lite då o då hos alla olika järnvägsbolag med passagerartrafik……
”Personalbrist” – javisst, personalen är ju inte på plats. Vad skulle dom annars ropa? ”Jo, det är så här att…..” är ju inget riktigt högtalarutrop precis….. eller ”klantig personal”, så kan man ju inte heller ropa…..
Lövhalka är inget nytt, den har funnit i alla år – det är bara kvällstidningarna som glömmer den varje gång.
Du har säkert någon gång halkat på en tvål eller en skvätt schampoo i duschen – tänk dig då vad några tusen ton stål mot stål gör (med en kontaktyta som gamla tioöringar – inte som dina 43:or)………
Ja… Jag var ju då den ”SL-högtalarrösten” som ropade… ;) Vad ska man annars säga om inte personalbrist? Jag tyckte det var klockrent i alla fall… ;)
hahahaha fan va bra =D
Måste bara skriva några ord, det är så fruktansvärt kul när sånt här händer och ännu roligare att läsa vad alla skrivit.
Först och främst, det kanske inte är en självklar tjuvlyssning, men till de som stör sig på det så kan jag säga som så att jag bor tillräckligt nära för att höra det som ropas i högtalarna på stationen, samt har riktigt bra översikt ifrån ovan. (vilket kan bidra till min nya hobby; att skratta åt folk som springer men ändå inte hinner med planerat pendeltåg) För de som tycker att det inte är en tjuvlyssning så kan vi säga att jag inte tänkte åka med detta pendeltåg utan satt på balkongen och avnöt en kopp kaffe? =) På så sätt blir det väll en sorts tjuvlyssning? Hehe.
Pendeltåg är ett kul fenomen, det är ruskigt kul att åka när det är förseningar pga. olika omständigheter.
För övrigt har jag sett att tågvärdarna den senaste tiden dragit med sig telefonen ut, som en livlina, när de kontrollerar dörrarna vid stationen innan, (vet inte om det varit så tidigare.)
Jag tycker all tågpersonal är mycket trevlig, sånna här små fnurror på spåret gör bara livet roligare.
Satsa på ett, två eller fyra tåg tidigare nästa gång är mitt motto! =)
haha=) jag skrattade från början till slut=P
ÄNTLIGEN FÖRSTÅR JAG VARFÖR SL ÄR SÅ FÖRSENAT.