Bab(b)el; historien om Ullared

(Kvinna ~40 står vid kundtjänsten.)
Kvinnan: Min man var här igår och köpte 72 st sådana här, inte 73st. Ja, jag vet att dom bara kostar 7kr styck men om ni skulle blåsa varenda jävel på det här ställer på 7kr så skulle det bli väldigt mycket pengar.
Kassör: Nej, det skulle det inte.
Kvinnan: Jo, det skulle bli en väldigt stor vinst för er.
Kassör: Nej, det skulle inte bli någon märkbar skillnad.
Kvinnan: Jo, det skulle det.
(Kvinnan tar sitt kvitto går)

Gekås Ullared

57 reaktioner på ”Bab(b)el; historien om Ullared

  1. Anonym skriver:

    hjälp!

  2. GeneralSchnabelkäse skriver:

    Peter:

    Man kanske skall ta Gekås årliga nettovinst och jämföra med tjugofem miljoner. Det blir nog en rätt okej ökning då, kan tänkas. Dessutom finns det ju inte 3-4 fler dagar på året än de som redan existerar, så förutom besparingar torde en ökad nettovinst på 25 miljoner vara rätt anseligt.

    Johan Ja:

    Visserligen skall kunden vara i fokus och nästan alltid få ha rätt, och man kan ju hantera puckon mer eller mindre bra. Om man som butiksbiträde börjar tjafsa med en kund bara för att få till en gliring har man inte riktigt förstått skillnaden mellan att ge service till folk även om de är jobbiga, och när en kund har gått för långt och inte skall få husera hur kunden vill. Jag tycker dock att det är lite rättshaveristvarning om man reklamerar en förlust på 7:-, med tanke på vad det lär ha kostat i tid, pengar och resurser att ta sig dit…

  3. Rasmus skriver:

    ”Verksamheten fick under 1980-talet en stor marknadskännedom och ett
    starkt genomslag. När Göran Karlsson sålde samtliga aktier till Gekås nu-
    varande ägare 1991 var försäljningen 600 mkr. Sedan 1991 har verksam-
    heten expanderat och 2004 omsatte Gekås nästan 1,9 miljarder kro-
    nor. Vinst nästa 100 miljoner kronor. ”

    Alltså en vinstökning med ca 20% (3.3 miljoner besökare och en vinstökning med 5.6kr per besökare, då man drar bort momsen).

  4. Fille skriver:

    Tjänar de inte mer än ”hela” 7 kr då de har kvar varan + att de kan sälja den till en annan kund. De tjänar altså 7 spänn först och sen påslaget när nästa kund tar den betalade varan men som ligger kvar i affären?

  5. Minea skriver:

    alltså den här var verkligen inte rolig. det enda roliga är att kassörskan inte fattar att sju kr per person när de har miljontals besökare varje år gör skillnad. men liksom. visst.

  6. emma skriver:

    och det roliga var?

  7. bella skriver:

    Eh, va fan. Jag jobbar med i Ullared, fast i en annan butik. Många kunder kommer in o klagar o på allt möjligt. Fick världens utskällning när vi (en kvart efter stängning) sa till de kunder som ville komma in i butiken att vi tyvärr stängt.
    De prutar på allt o klagar på allt dom kan komma på. Man blir trött efter en dag, o tycker kassörskan agerade skönt!
    att betala 504 eller 511kr för 72 ex av någontingt kan inte göra så mkt skillnad i kvinnans ekonomi… hon har ju antagligen sparat en hel del ändå, jämfört med om hon skulle köpa det någon annan stans…

    Men folk skickar tillbaka saker som är billigare än portot om något är fel.. förstår inte att dom orkar..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>