Dagens dubbel: Två sidor av arbetsmoral

Willys, Marieberg, Örebro

En tjej ~20 står i kassan och ska precis betala. Hon använder kortmaskinen och den piper för att hon ska godkänna köpet.
Tjejen (frågar lite tankspritt): Vill du ha kvitto?
Kassörskan (förvånat): Är det inte jag som ska fråga det?
Tjejen (verkar vakna ur sin trance): Oj, ursäkta, jag sitter också i kassan, fast på Hemköp. Snacka om arbetsskadad.
Tjejen tar skrattandes sitt kvitto och packar ihop sina varor.

Buss mot Tylösand, Halmstad

Ett gäng killar ~23 sitter på bussen och pratar om arbete.
Kille 1: Jag tycker inte om att jobba för då måste jag gå upp tidigt, åka någonstans eller göra något.

Cred: Johan

27 thoughts on “Dagens dubbel: Två sidor av arbetsmoral

  1. J says:

    Tycker nästan lite synd om de stackars kassörskorna. Var med om en gång att en kassörska sa ”Det blir 100 kronor”, och så tog hon upp en hundring och gav mig. Då fick jag förklara att det var jag som skulle ge henne en hundring! Då blev hon lite generad. Det är synd om dem, många verkar helt sönderstressade =/

  2. Andreas says:

    Förstår tjejerna. Jag jobbar i en spermabank. Nu och då då jag masturberar, brukar jag tankspritt samla upp varan i en kopp, sätta den i min frys, fylla i ett doneringsformulär och betala mig själva för besväret.

  3. Manbrink says:

    En telefonförsäljaret ringer upp en kund och försöker sälja på honom en tjänst. Men kunden är inte alls intresserad, vi andra som sitter och lyssnar förstår att det gått åt pipan… då säger Mia.
    -Ja men då tackar jag mig själv då.
    -Va? Gör du?
    -Ja, för inte fan gör du det, sade hon och lade på.

    Vi andra höll andan, och skrattade..när hon äntligen lagt på luren.

  4. 3mm@ says:

    Japp kille 1, det är liksom det arbete oftast går ut på…

  5. Manbrink says:

    En annan dag på jobbet, och samma klanteri av samma tjej.
    Vi sålde liustor över blufföretag som sklal hjälpa små företagen att ha koll på vilka fakturor de skall kolla två gånger på.

    -Hej, jag heter Mia och ringer ifrån ett blufföretag som heter…..

    AAAAMEN!!

  6. Stockholm Syndromet says:

    Haha, den ena är arbetsskadad och den andra blir skadad av arbete.

  7. Manbrink says:

    eh, är inte det samma sak?

  8. Floatpooper says:

    Mmmm…varan-glass…nom nom.

  9. Yuki says:

    Haha, det där har jag inte gjort än, men däremot kan det hända att jag omedvetet frontar i andra butiker. Så nog är man arbetsskadad. Det är inte så lätt som det ser ut som att sitta i kassan med hundratals PLU koder i huvet, kunder som gnäller för att de inte kan läsa, och bortskämda barn som skriker efter godis och konstant brus från allt och alla, så om vi får hjärnsläpp ibland så är det förståeligt.

  10. Inakatt says:

    Pavlovs hundar.

  11. Katta says:

    jag brukar svara i mobil/hemtelefon med jobbets namn…

  12. Åskrås says:

    Åh jag förstår tjejen som jobbar på Hemköp. Kunde varit jag… Å svarat hemma med butikens namn, javisst det åxå.

  13. tompa says:

    Brukar ibland säga när jag köper mat i en take away resturang: jag ska ha med mig maten hem =)

  14. jesper says:

    Prata engelska med en svensk kund bara för att kunden innan inte kunde svenska händer ju rätt ofta, och säga plu nummerna ist för grönsaken/fruktens namn är också en standard.

  15. mongo says:

    Känner igen det där… brukar knappa in beloppet istället för pin-koden när jag handlar

  16. Frida says:

    haha efter jag jobbat på Toys R Us kom jag ofta på mig själv att gå och fronta saker på Ica efter det :P Sjukt beteende..

  17. Olivia says:

    J: Haha! Det där har jag gjort så många gånger. Ofta kan det vara en kund som handlar, en kollega som skriker om något, en annan kund som bråkar om att pantmaskinen inte fungerar, på samma gång, huvudet blir helt efterblivet.

  18. J says:

    @Manbrink Dina tjuvlyssningar var ju betydligt roligare än ”Dagens dubbel”! :D Har skrattat hela dagen åt ”blufföretaget”!

    @Olivia Usch, jag förstår inte hur ni står ut :S Jag beundrar er verkligen.

  19. Viktoria says:

    Haha, skön kommentar Andreas (#2)! :)

  20. Claire says:

    Jag har gjort exakt samma sak! Jobbar på Coop, handlade i en annan Coop-butik, innan kassören ger kvittot säger jag ”kvittot?”..som tur var hörde han inte, haha :D

    ibland blir man bara riktigt störd i hjärnan av butiksjobb, hade en gång en engelsk kund, min hjärna ställde då in sig på engelska så när nästa kund kom blev jag helt flippad och började säga random saker haha ”Hello.. eh.. hej..” sen när jag skulle säga hur mycket det kostade så blev det ”do you want the receipt?..eh kvitto menar jag.. det blir 100 kr!” haha jag var helt skadad :P

    Ibland tänker jag även grönsaker som PLU-koder istället
    Kompis: Ska vi köpa isbergssallad?
    Jag:…4061…

  21. Klasper says:

    Vad innebär det att ”fronta” saker för en som inte förstår (nä, jag är inte 12)

  22. Titti says:

    Hahaha :) underbart.. Jag har gjort samma sak, jag jobbar på en snabbmatsresturang och en gång när jag körde i driven på en annan resturang:
    Tjej i drive: Var det bra så?
    Jag: Då går det bra att köra fram

    Hahaha, pinsam man kan vara! :)

  23. Nicke says:

    @Klasper fronta innebär att man går runt i hyllorna i butiken och flyttar fram artiklarna helt enkelt :)

    Jag har inte fått riktigt så bra hjärnsläpp som ni andra men visst har det hänt att man istället för att hälsa ”hej”, säger hej då till kunden som svarar tveksamt hej tillbaks…

  24. Ellinor says:

    Haha! Jag känner verkligen igen mig, jobbar på ica. När man sitter i kassan har man ju ett antal repliker som man säger hela tiden, och efter ett tag blir det helt fel! Det har hänt flera gånger att jag frågat igen ”var det bra så?” fastän köpet är klart och igenom och man egentligen undrar om den vill ha kvittot….

  25. Per says:

    Haha, roliga exempel här. Arbetar i livsmedelsbutik jag också och hamnar i kassan då och då. Har inte varit med om så många fadäser men då och då händer det. Senast igår faktiskt när jag sa ”Hej” till en kund och blir avbruten av en kollega. Det första jag gör när jag pratat klart med kollegan är att säga ”Hej” till nästa kund mitt i föregående kunds köp. Tror jag lyckades skämta bort det på ett för alla inblandade parter förlösande sätt. Men ändå. Himla roligt. Tror Ellinor har helt rätt, det är ett antal repliker eller reaktioner på olika händelser. Därför säger en ”vill du ha kvittot” även när personen är kund, eller ”hej” till nästa kund när en återvänder till kassaarbetet därför det är så en är van att säga. På så sätt blir vi effektivare, vi tjänar några millisekunder på att inte behöva fundera på vad vi ska säga när kvittot dyker upp, men det innebär också att risken för fel ökar.

  26. Wormgirl says:

    Känner också igen det där…jobbar i reception och brukar hälsa på alla som går förbi med ett glatt ”god morgon!”, vilket ju i sig inte är fel. Men folk blir förvirrande när man fortfarande säger det kl 15:00 på eftermiddagen.

  27. lars says:

    trance? trans, tack så mycket..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *