Hitta minsta gemensamma nämnare

Tunnelbanan, Stockholm

Två tjejer ~15 sitter och pratar om olika lärare.

Tjej 1: Asså min mattelärare är helt dum i huvet!
Tjej 2: Jasså, varför då?
Tjej 1: Jo, asså förra mattelektionen så hade jag problem med ett tal och han förklarade det typ 10 gånger för mig. Och jag fattade ingenting! Han är helt dum i huvet!

81 thoughts on “Hitta minsta gemensamma nämnare

  1. Meldon says:

    Ja, han måste varit dum i huvudet. Att han ens försökte förklara. ;)

  2. johanna says:

    Då vill jag här i de usla mattelärarnas namn höja min gamla gymnasielärare till skyarna. Aldrig haft en sådan underbar lärare. Tog sig alltid tid och såg till så man hade fattat. Med exakta tankegångar och skrivna små komentarer i mitt block varför hon gjort som hon gjorde ledde till att man alltid förstod. Tror att genom hela matte A-E var det inte något som inte gick att förklaras av henne så alla förstod. Sedan om man kom ihåg det till proven var ju en annan femma ;), men fattade varför det var som det var, det gjorde man!

    TACK!

  3. NiWe says:

    Här drar vi alla (lärare!) över en kam. Tyvärr finns det dåliga pedagoger, men oftare – *tror jag* – att de egentligen kan lite för lite om sitt ämne och därmed blir alltför låst vid 1) vad som står i den bok som klassen har för tillfället och hur den boken förklarar något 2) vad som stod i de kursböcker de själva lärde sig ämnet ifrån. Då kommer aldrig på mycket pedagogik att hjälpa, för de har inte perspektivet att se problemet, och därmed kunna förklara det, från en annan synvinkel.

    Men å andra sidan så finns, vilket jag tycker är tydligt bland dessa kommentarer, en hel del fördomar mot matematik. En av de vanligaste jag har mött är att ”jag kan inte det här, och det spelar ingen roll hur du förklarar, jag kommer ändå inte kunna lära mig detta.” Behöver jag då säga att det syns lång väg att engagemanget ligger någonstans runt 2%? Oavsett på hur många sätt läraren försöker förklara? Resten av uppmärksamheten ligger på iPod/mobil/fester/att läraren är dum i huvudet som inte redan lyckats trolla in kunskaperna i huvudet på en, utan att man ska behöva anstränga sig för dem/hur onödigt hela ämnet är/whatever is more interesting at the moment.

    Jag är heller inte förvånad om sådana här reaktioner får lärare att ge upp och tycka det är meningslöst att förklara på nya vis när eleven inte har tänkt för fem öre på den förra förklaringen — och tyvärr får det förstås till följd att majoriteten, som är oskyldiga till ovanstående och som verkligen försöker förstå – drabbas de också.

    En mycket ond spiral… :( Någon som har förslag på lösningar?

  4. Träsk says:

    Shozan: Exakt rätt det där!

  5. Pontus says:

    Idk, högre lön till ingenjörer? :p

  6. :( says:

    Kan väl visst vara så att läraren kan ha varit dum i huvudet och faktiskt inte kunnat lära ut på rätt sätt, har haft/har en hel del sådana lärare faktiskt och jag är kanske inte den smartaste men jag är heller inte korkad.

  7. Här sitter jag på jobbet och says:

    Det är som när någon förklarar något för en och man inte fattar. Nästa vända så säger personen det med HÖGRE röst – som om det skulle hjälpa… Särskilt lärare (som ju ska vara pedagogiska) måste ju kunna omformulera sig så att det blir mer lättfattligt.

  8. Mattias says:

    #7 Ninna; Vi hade en sån lärare – på universitetet. Så där står en karl och skäller ut en bunt 25-åriga studenter för att de ”inte fattar”. Den kursutvärderingen var inte nådig…

  9. Andy says:

    Är man tillräckligt övertygad att man inte kan lära sig något spelar det inget roll hur länge man försöker förklara eller hur pedagogiskt man gör det. Specialklasser finns till för att de med inlärningssvårigheter inte ska bromsa alla andra. Tyvärr ses det mest som en bestraffning att bli placerad i specialklass och risken för mobbning är också stor, därför finns det många som skulle ha behov av extra hjälp som varken får eller vill ha det. Sluta gnäll på lärarna, de kan ju inte skippa hela läroplanen bara för att det finns någon eller några som bestämt sig för att inte lära sig och sen skyller sina usla resultat på lärarna.

    Tjejens inställning visar tydligt att hon helt ifrånsagt sig ansvaret för sin egen bildning.

  10. Gurkan says:

    Tidernas bästa rubrik, i alla kategorier, någonsin i alla sammanhang:-)

    Tack!

  11. Gurkan says:

    #59: Word. Du skrev precis allt det jag själv inte orkade förklara för de som skyller på läraren i denna ”lyssning”.

  12. J says:

    Många verkar ha uteslutit en tredje möjlighet – båda är dumma i huvudet :P

  13. maria says:

    Jag är blivande mattelärare och försöker definitivt förklara på olika sätt, men kan naturligtvis bli ännu bättre på detta. BÅDE elever och lärare har jättestor påverkansmöjlighet på hur mycket man lär sig. Det finns både elever som försöker jättemycket och ändå inte kan så jättemycket ännu, och elever som inte alls försöker, kommer trötta utan böcker utan penna gång på gång på gång. Ska man behöva uppfostra elever på gymnasiet?
    Eloge till alla som gör sitt bästa! Alla kan ha en dålig dag, men att VARJE mattelektion sitta och sminka sig, sms:a, ”caféprata” med kompisar mer än halva lektionen, och sen tro att det är en dålig boks och en dålig lärares fel att man inte kan nånting…??

  14. Marcus Lundberg says:

    Ingen som råkar veta vad det var för tal? :D

  15. Robert says:

    Vilken stackare kan komma på fler än 10 sätt att förklara ett mattetal för någon?

  16. 08 says:

    Åter en fullständigt suverän rubrik av Petter. Flerbottnat och helt enkelt genialt!

  17. jesper says:

    Underbart! Hon kommer att gå långt. Det gäller att hitta bra förklaringar till saker.

  18. Adam says:

    IQ negative…herre gud. :)

  19. Tjejen som sa det says:

    Jag tror helt ärligt att det är jag som sa det där, och visst låter det som att jag är den som är helt dum i huvet, det håller jag med om. Men min mattelärare fick sparken, på grund av att eleverna på skolan tyckte att han var för dålig på att lära ut och dessutom var han egentligen inte ens behörig lärare. Han förklarade på samma sätt om och om igen, fast i olika tonlägen. Sen vi fick en ny lärare har jag fått bättre provresultat och alltså bättre betyg. Så vem är dum i huvet nu?

  20. P says:

    Lägg in som fuktion att varje gång någon ringer på mobilen så måste man lösa ett matematiskt problem för att få svara. Jag slår vad om att det här problemet inte lär dyka upp lika ofta då, plus att man då bör kunna räkna ut hur mycket pengar man lägger på onödiga samtal… =/

  21. Bella says:

    Jag undrar vem det var som var dum i huvudet egentligen… ;)

  22. Bonden says:

    Asså vad tänker alla staboa med?? slår vad om att hon va blond också

  23. Olle says:

    haha det där var min flickvän (tjej 2) och hennes syrra (tjej 1).
    och nej ingen av dem är blonda

    men fan heter läraren karawan på vinstagårdsskolan så ere fan inte lätt för en elev.

  24. Emma says:

    DET ÄR JU JAG O MIN SYRRA!! =D
    Syrran är 1 och jag är 2 =D
    Hon snackade om att hon inte förstod vad han sa för han kan inte ren svenska XD

  25. David says:

    asså jag förstår dom… att fatta vad karwan säger är inte lätt… :S

  26. elanciar says:

    Tjejen har faktiskt rätt…….

  27. Elin says:

    Som lärare måste jag säga att eleven har rätt. Hon har förstått precis så mycket som han har lyckats förklara.

  28. Diskbengt says:

    Jag går i en klass över henne (jag vet vem hon är) och jag har samma lärare, fast i NO. Han är kurd och hans svenskkunskaper ligger i samma klass som min hund. Karwan, som han heter, är oerhört oförståelig.

  29. Brita says:

    Haha… i brist på annat kan man alltid skylla på någon annan.

  30. Max says:

    haha, så många puckon som säger att ”hon har rätt”. vafan vet ni om det? Jag kan bara dra slutsatsen att det knappast är läraren det är fel på. Det är bara att använda sitt logiska tänkande, något som jag dock misstänker att varken ni eller den här dumma tjejen i tjuvlyssningen har. Han förklarade 10 gånger! Hade han förklarat det 1-3 ånger utan att hon fattade hade man kanske kunnat ifrågasätta hur pedagogisk läraren är. Men i det här fallet har den här eleven antagligen inte brytt sig ett piss om att hänga med i undervisningen, och är antagligen också åtminstone lite lätt korkad, så det är fan hennes fel att hon inte fattar och inte läraren. Det är lärarens ansvar att lära ut så att eleverna förstår men om eleverna inte ens försöker hänga med i udnervisningen hur fan ska man då kunna förvänta sig att de ska fatta hans förklaringar?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *