"Ja, lyssna inte på mitt svar på den frågan…"

Föreläsningssal, Göteborgs Universitet

120 sjuksköterskestudenter har precis avslutat en föreläsning och ska få ut uppgifter till sin första hemtenta.
Föreläsaren: Ni ska svara på frågorna med hjälp av kurslitteraturen, men det är viktigt att ni får med era egna tankar och idéer. Jag vill att ni tänker själva.
En student (räcker upp handen och säger): Ursäkta, men har du något exempel på hur vi tänker själva?

Cred: Stina

0 reaktioner på ”"Ja, lyssna inte på mitt svar på den frågan…"

  1. P skriver:

    Varför ligger denna på plus? Finna många ute i den ”vanliga delen” som är mycket sämre…
    Undrar om det var menat som skämt eller om det var en sådan person som inte kan ha egna åsiker utan alltid refererar till rå fakta… Det är synd om människor…

  2. annicka skriver:

    Haha… skulle inte vilja hamna i en situation där denna sjuksköterska tvingas till improvisation :)

  3. 08 skriver:

    Klassens ljus..?

  4. Sofia skriver:

    Skön kommentar av henne! ;P Det är inte alltid lätt att veta hur man ska tänka!

  5. Mammann skriver:

    Men det är helt rätt av studenten. Att tänka själv är en fruktansvärt taskig uppgift på en hemtenta. Man kan nämligen bli underkänd. Hur ska en nybörjare veta vilken sorts reflektioner just den läraren föredrar? Då ska banne mig svaren separeras så att man inte behöver få sina egna idéer bedömda och betygsatta.
    Så fräckt att inbilla folk att de kan tänka fritt, när de ändå förutsätts tänka efter ett bestämt mönster där det finns både rätt och fel svar.

  6. ..:-:.. skriver:

    – I didn’t understand a part of the lecture
    – What part?
    – The part between ”Good morning class” and ”That was all for today.”

  7. Mjölkkannan skriver:

    åh ljushuvud.
    ”vadå tänka? vad är det?”

  8. Daniel Giertz skriver:

    Jag förstår henne (eller kanske honom) faktiskt. Hon kanske undrade hur läraren menade. Exempelvis så är ju fakta fakta, och har inte med åsikter att göra.

  9. Drysen skriver:

    Skolan mord på det fria tänkandet… Vet inte hur många gånger jag har hört i klassrummet att klasskamrater frågar hur dom ska tänka…

  10. demo skriver:

    de vill ju oftast inte att man ska tänka själv, man ska tänka så som de tycker att man ska tänka. så jag tycker nog att frågan var helt befogad…

  11. Skurt skriver:

    undrar bara varför alla tror det är en hon… :P

  12. Nordh skriver:

    Jag håller fullständigt med flera tidigare skribenter.

    Tänka själva? Visst ska man tänka själva så länge man tolkar kurslitteraturen som examinatorn vill att den ska tolkas.

    Tacka vet jag salstentor eller uppsatser där man antingen har strikta ramar (förutsatt att den inte består av essäfrågor) eller väldigt fria händer med själva analys-/diskussionsdelen.

  13. Mammann skriver:

    Skurt: Jag blev nyfiken och kollade hur många alla var, som förutsätter att det är en tjej. Det var en! Sen skrev en ”henne (eller kanske honom”. Alla andra har kommenterat könsneutralt. Det kanske var du som trodde att det var en hon? Sjuksköterska kan ju också män vara. Väl?

  14. Maria skriver:

    Har ställt frågan förut:

    Hur kan det här räknas som en tjuvlyssning???

  15. Elsa skriver:

    Hade läraren varit schysst hade hon/han sagt att ”i reflektionsdelen får ni tänka fritt och ha med era egna åsikter” så kanske studenten hade sluppit fråga ”Ursäkta, men har du något exempel på hur vi tänker själva?”. Fast det beror i för sig vad som avses med hemtenta..själv tänkte jag direkt på inlämningsarbete, men det kan ju faktiskt vara just ”hemtenta” det handlar om. Well, well.

  16. dumpad skriver:

    Maria: för att någon utanför samtalet lyssnade på det som sades..?

  17. imsi skriver:

    Efter att ha jobbat 10 år som undersköterska påbörjade jag sjuksköterskeutbildning. När jag vid flera tillfällen fått höra: ”Nej Maria, nu tänker du som en undersköterska”, slutade jag skolan, fortsatte tänka som JAG ville och ångrar inte alls mitt avhopp!

    Så jag förstår den blivande sjuksköterskans fråga, även om den låter en aning dum…

  18. Nuddis skriver:

    Det lustiga är nästan att känna igen sig själv i hur alla omvårdnadsuppgifter, där de vill att man ska tänka själv, i slutändan bara har ett rätt svar. Enligt läraren. Det här är ett stolt ögonblick för svensk högskola.

  19. Abstract skriver:

    Alla är så fega.

  20. flix skriver:

    Efter att ha jobbat som gymnasielärare är jag ändå imponerad. De flesta elever blir bara förbannade om de förväntas tänka överhuvudtaget. Den här människan hade iallafall ambitionen att åstadkomma något. Det är en början!

  21. grisen skriver:

    Visst låter frågan vid första anblicken dum, men det är ju ändå så det är i den akademiska världen, som andra påpekat. Innan man lärt känna lärarna såpass att man vet hur de vill man ska skriva och tänka ”själv” riskerar man sitt betyg genom just att tänka själv. Så antingen är det här en student som varit med förr och vill spara tid och ork genom att få klara direktiv av föreläsaren, eller så är h*n helt enkelt dum. Hade varit intressant att veta hur samtalet utvecklade sig..
    och Maria, jag fattar inte hur du inte kan fatta hur det här är en tjuvlyssning. Någon hörde denna ordväxling, med största sannolikhet någon annan i föreläsningssalen. Så vari är det svåra att förstå?

  22. malin skriver:

    Vadå fel att tänka själva??
    Först o främst svarar man på frågorna med hjälp av kurslitteraturen och dessutom ger man bevis på att man kan reflektera o föra ett resonemang om ämnet.

    Lyckas man inte med detta har man ju inte tillräckligt på fötterna och då skall man bli underkänd.

  23. Marcus skriver:

    Är det bara jag som undrar vad läraren egentligen svarade på fråga? =)

  24. Elsa skriver:

    Marcus>> Säkert sa hon något oklart som svar, så brukar det va, och så kanske hon avslutade med ”ni går faktiskt på högskola nu, det krävs lite mer av er”, det brukar vara ett populärt sätt att svara på vilken fråga som än ställs.

  25. O)mena skriver:

    Det är självklart en skön student med ett sinne för humor, seriöst, detta ÄR ju ironiskt menat, jag hade ju garvat läppen av mig om jag hade varit där..

  26. stina skriver:

    Jag garvade läppen av mig. Kommer tyvärr inte ihåg vad föreläsaren svarade. Låg nog på golvet och kiknade:)

  27. Tadde skriver:

    Hehe. Påminner om när jag pluggade på komvux och läraren säger på första lektionen ”och så behöver ni inte vara rädda att ställa frågor, det finns inga dumma frågor” då räcker en tjej i 20-års åldern upp handen och frågar ”vad är en dum fråga?”

  28. Maria skriver:

    Eftersom personen i fråga räckte upp handen för att svara, så var det alltså inte en privat konversation, utan något som sades till hela klassen.
    Alltså var det riktat även till den som ”tjuvlyssnade”. Då är det ingen tjuvlyssning, enligt mej.
    Men visst, tyck ni det, alla får ju tycka som dom vill.

  29. Fredulf skriver:

    Tjuvlyssning eller inte, det var jäkligt roligt, skulle inte velat missa denna lyssning bara för att definitionerna för en ”tjuvlyssning” nödvändigt vis ska debatteras.

  30. Maria skriver:

    Visst är den rolig, men ska det inte behöva vara en tjuvlyssning, så har jag väl ca 20 ”tjuvlyssningar” att lägga in som jag hört på mina handbollsträningar.
    Syftet med det hela är ju ändå att man ska ha hört något man inte borde hört. Inte något som var riktat till en själv.

  31. Tadde skriver:

    Till Maria: Syftet med sidan är väl ändå att underhålla, alltså är det väl inte så himla viktigt om det som skrivs faller in under definitionen tjuvlyssning? Jag tycker helt klart att du ska skicka in dina handbollstränings konversationer.

  32. Sanna skriver:

    Åh gud vad jag känner igen det här från min gamla gymnasieklass. Halva klassen bestod just av liknande ljushuvuden som alltid räckte upp handen för att fråga efter den EXAKTA formuleringen de skulle skriva ned i sina anteckningar.. Ord för ord. Det var så att man nästan inte trodde sina öron ibland.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>