Jag visste inte att ”Asfaltdjungelns indianer” har skaffat sig ett ungdomsförbund!

Parkeringsplats, Göteborg

Kille och tjej ~15 står bredvid en bil och snackar.
Killen: Ska jag punka däcket?
Tystnad.
Killen: Vafan, ska jag punka däcket eller?
Tjejen: Nej! Varför?
Killen: Men vafan! Han har ju fortfarande på vinterdäcken!

Cred: Alice

84 thoughts on “Jag visste inte att ”Asfaltdjungelns indianer” har skaffat sig ett ungdomsförbund!

  1. Anton says:

    Jag vet att det är många äldre bilar som är värre men det är inte dem som stör mig. Många som sitter på en gammal bil har inte råd att byta upp sig och behåller därför sina gamla. Om du därimot köper en stadsjeep idag fast du vet att dom är farliga för miljön tycker iaf jag att det är oansvarigt och själviskt. Det finns många väldigt bränslesnåla bilar som man kan köpa istället.

  2. BJÖRNE says:

    hahaha den var bra

  3. Wayne says:

    Anton: Biltrafiken står för så liten del av utsläppen ändå. Inte för att jag tycker att en SUV är en vettig bil för någon som mest kör runt i stan, men du kan inte hindra folk att köpa det de vill.

    Vad är nästa grej. Kasta sten på kineser för att Kina är bland de länder som släpper ut mest skit. Det är okej att gnälla på folk som köper SUV’ar. Men det är inte ok att vandalisera deras bilar.

  4. Wayne says:

    Och sen har vi alla skenheliga människor som gnäller på bilarna men tycker det är helt ok att flyga till Thailand på semester. 1000 mil i ett plan motsvarar ca 3000 mil i en bil. Om du alltid är själv i bilen och planet är fullsatt.

  5. någon says:

    I Stockholm skadas flera barn för livet på grund av de partiklar som rivs upp ur asfalten när man kör med dubbdäck. För dom 10 dar det snöar här om året känns det betydligt humanare att köra långsamt och försiktigt de dagar då det är halka. :/

  6. Rickard says:

    #33 är det inte studenterna som sedan har råd att köpa de där stadsjeeparna?

  7. Rickard says:

    #42 Jag tycker du ser ut att ha missat poängen med ”stadsjeepar” det finns riktiga jeepar om du ska köra i terrängen. Det finns inte särskilt mycket till terräng om du bortser från människorna i städerna.

  8. Timmy says:

    #11 du framkallade dagens garv. Sjukt skön kommentar!

  9. Anton says:

    Nä Wayne du har rätt, man kan inte hindra folk att köpa vad dom vill. Men man kan försvåra det för dem, tex införa skyhöga vägtullar på stadsjeepar så som dom planerar att göra i London till hösten. Och om våra politiker är för fega för såna här åtgärder får väl folk ta saken (eller kniven) i egna händer. Och visst har du rätt att flyget släpper ut mer och biltrafiken är en liten del, men många bäckar små. Om man kan undvika flyg när man kan åka tåg och man kan köpa en liten bil istället för ett monster så bidrar man i allafall med en hel del.

  10. Wayne says:

    #57. Vad är skillnaden? Hur kan du se att t.ex. en Land Rover Defender eller en Toyota Land Cruiser används till att köra runt i staden med i stället för ute i terrängen eller på landet? Visst en BMW X5:a eller en Volvo XC90 duger inte till mycket i terrängen men jag tror knappast nötterna som förespråkar vandalism av ”stadsjeepar” kan se skillnaden mellan ett nyttofordon och eller en bil som endast används i stadsmiljö.

    Och med tanke kalabaliken som bryter ut i Stockholm när det snöar där så är det väll där stadsjeeparna behövs bäst…

  11. grisen says:

    #55 någon: 10 dagar snö om året?? Vart har du varit egentligen?? Visst har det snöat mindre och mindre för vart år (åtminstone känns det så) men 10 dagar snö och att det skulle räcka att köra långsamt och försiktigt, det är bullshit. När du sitter i diket och det är en halvmeter snö och stadigt fallande, då tänker du nog annorlunda. Och för den delen är det ju inte bara snö som är orsaken till att man bör ha vinterdäck, hört talas om is och halka kanske?

  12. grisen says:

    Dessutom #55 ”någon”, hur många skadas för livet och till och med dödas i trafiken därför att idioter inte byter till vinterdäck?

  13. Anton says:

    Förbjud inte vinterdäck, förbjud snö… och stadsjeepar.

  14. Welzer says:

    Hem och gör dina jävla läxor ungjävel och sluta skolka från skolan.
    Och dubbar som drar upp farliga partiklar från asfalten, är inte svensk asfalt på våra vägar miljönvänliga? Och hur mycket farligt metalldamm blir det inte från tågen när dem kör egentligen?

  15. Jo. says:

    jurg: punktera däck, punktera bufflar, same same säger jag.

  16. Bussola says:

    Indianerna kommer från Kumla vid Örebro.

  17. ve says:

    Anton- I love you

  18. AA says:

    Om en fjortis punkterar mina däck, får jag då punktera fjortisen? =P

    Sen så vet jag inte hur vädret eller väglaget ser ut i göteborg just nu, men här uppe i norr är det iaf en jävla massa snö och is ännu, sen så är det inget som säger att jag inte får ha dubbdäck monterade på min bil året runt (däremot så får jag INTE köra med dom på sommaren om det inte råder risk för snö och is). Sen skrev nån att man inte ska köra med vinter däck på asfalt för att man nöter ut dubben, nja skulle jag säga, kör ett par mil på asfalt när däcken är nya, så vulkar dubben fast ordentligt och släpper inte lika lätt (vilket leder till att man inte behöver byta däck lika ofta vilket är bra för miljön, då däck inte är det mest miljövänliga man kan tillverka eller återvinna).

    Sen kan man åtgärda problemet med att däck river upp skadliga partiklar från asfalt, tror det heter vägslem (ska tydligen ha testats i Linköping med bra resultat om jag inte mins helt fel).

    Sen undrar jag en sak om ”indianerna” som släpper ut luft ur däcken på en SUV, jagar dom gamla bilar också eller? många äldre bilar har en förbränning som är riktigt riktigt dålig. vist en ny leksaks (stats) Jeep drar Kanske mer än en gammal bil (i många fall gör dom inte det då många äldre bilar drar mer med åren pga dåligt underhållen motor), skillnaden är att en ny SUV har bättre förbränning av bensinen än en gammal bil med förgasare utan katalysator och som tex bränner lite extra olja, så en ny bil som drar lite mer än en gammal kan ändå ur miljösynpunkt vara bättre när det gäller avgaserna. Fast jag kan hålla med om att de flesta SUV är ganska onödiga, då många av dom är klumpiga inne i stan och inte duger till nått på sidan om vägen utanför stan.

    /AA

  19. pebbles says:

    Jag blev lite sur och tänkte kommentera men jag behövde inte, alla har redan sagt vad jag tänkte. Om det här var min mammas bil skulle det bli förödande för hennes ekonomi eftersom hon tjänar ungefär lika mycket som en student får i CSN.

    Nu när de säljer ut alla hyreslägenheter i Stockholm så kommer ju rika bara ha råd att bo här – höj då trängselskatten och öronmärk pengarna för miljöarbete! Ta från de rika och ge till miljön…

  20. jurg says:

    Jo: var inte en sån buffel

  21. Oxido says:

    Killen: Men, men, ni kan ju inte kedja mig och slänga mig i havet!?
    .
    Herr Corleone: Du skar upp däcken på min bil, och jag gör precis som du, skiter i vad man får och inte får. Inatt sover du bland fiskarna.

  22. Oxido says:

    Tjuvlyssnignen visar hur det EGENTLIGEN funkar, man hittar någon grupp som det är ”ok” att vandalisera, sedan vandaliserar man egentligen för att man tycker det är fräckt.

  23. themanlyway.blogg.se says:

    Om inte polisen sköter sitt jobb så..

  24. Mattias B says:

    Synd att det inte framstår av tjuvlyssningen om det är dubbfria vinterdäck. För då kan man ju köra året runt med dem. (Även om det inte är att föredra)

  25. Mandarin says:

    haha.. grym rubrik ;)

  26. Saran says:

    Jag tror jag hittade två kommentarer härinne som inte gjorde mig arg. Era puckon! Att det är förbjudet att köra med dubbdäck efter 1 maj innebär ju inte att det är förbjudet att köra UTAN dubbdäck INNAN. Visst, det är inget lagbrott att fortfarande ha dubbäcken på men med tanke på att det har varit barmark länge länge, så gott som hela vintern, är det snällaste man kan göra mot bland annat miljön att byta till däck som inte river upp asfalten. Har någon av er sett hur vägarna inne i stan ser ut, med sina djupa hjulspår? Det kostar ju miljoner att reparera också.

    Miljövänlig asfalt? Det var det dummaste jag hört. Dessutom är problemet att oavsett vad asfalten består av så river däcken upp så små små partiklar av den att de åker ner i dina lungor och gör dig sjuk.

    SKulle det råka bli is en dag runt valborg kan man väl lämna bilen och ta tunnelbanan. Det är inte så jävla svårt. Klarar man inte av det kan man ha vinterdäck utan dubbar, som Mattias B påpekade, som man kan ha året runt.

  27. Saran says:

    Oj vad lång kommentaren blev. Slutsats: kille 15 tänker på miljön. Bilägaren gör det inte. Go kille 15! Men ta gärna tillvara på ditt engagemang genom att göra något konstruktivt!

  28. grisen says:

    #76 Saran: ”med tanke på att det har varit barmark länge länge, så gott som hela vintern, är det snällaste man kan göra mot bland annat miljön att byta till däck som inte river upp asfalten. Har någon av er sett hur vägarna inne i stan ser ut, med sina djupa hjulspår?” i din värld har det kanske varit barmark länge, länge utan minsta risk för väderförändringar. Inse faktum att du bor i ett land där det faktiskt är stor chans att det blir is och halka även på våren.
    ”SKulle det råka bli is en dag runt valborg kan man väl lämna bilen och ta tunnelbanan. Det är inte så jävla svårt.” Ja, ELLER HUR?! För tunnelbana finns ju öööööverallt i hela landet. Du har kanske aldrig tänkt på att det finns en värld utanför Stockholm där kollektivtrafiken är begränsad?

  29. zladjan says:

    #76 Snälla gräv ner dig själv eller nåt.

  30. Daniel says:

    Den 30 april ska vinterdäcken vara utbytta mot sommardäck, om man inte behöver vinterdäcken, t e x. om man ska till fjällen eller liknande där det fortfarande finns snö.

    Sen så kanske han precis hade köpt nya vinterdäck. Man bör köra ca 100 mil med nya vinterdäck på asfalt för att nöta till dubbarna.

  31. Oxido says:

    #76 Saran: Fick reda på av min lokala däckfirma att dubbfria vinterdäck också river upp asfalten.

  32. Saran says:

    Oxido: ja alla däck sliter ju på asfalten, och asfalten sliter på däcken. Men däck med metallbitar i sliter upp mer asfalt än bara gummi. Från Vägverkets hemsida: ”Vid barmark innebär slitaget från dubbarna att det snabbare bildas spår i vägbeläggningen. Spåren ökar risken för vattenplaning i samband med regn.”
    grisen: ja, som till exempel göteborg? Ja jag bor i stockholm och ”tunnelbana” slängde jag bara ur mig i farten, ursäkta min trångsynthet, men inte är väl kollektivtrafiken i göteborg så begränsad?

  33. grisen says:

    Saran: Ja, hela Sverige bor ju i Sthlm eller Gbg. Tydligen.

  34. Saran says:

    grisen: nej inte riktigt, faktiskt. men jag syftade på att tjuvlyssningen utspelade sig i göteborg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *