Man kan ta fram festaren i nörden, men inte nörden ur festaren

Skolfest, Kristianstad

Festen är för IB-elever, men det finns även en tjej som inte går på IB.
Tjejen: Vilken rolig fest. Jag trodde IB:are bara satt och typ ”roten ur 21 är…”.
IB-kille: Haha, nej för fan. Vi har roliga fester!
Tystnad.
IB-killen: Fast det finns ingen rot ur 21…

230 reaktioner på ”Man kan ta fram festaren i nörden, men inte nörden ur festaren

  1. Leffe skriver:

    Sluta tjaffsa om negativa lösningar, alla vet ju att det finns inga negativa tal, inget kan vara mindre än noll, det är därför de kallas imaginära tal, dvs påhittade tal. Det är bara skit som matematiker hittat på för att få deras beräkningar att fungera.
    Inom de flesta områden skulle det inte vare speciellt acceptabelt att bara hitta på nåt för att få sina beräkningar att stämma.

    Matematiker 1: faan detta stämmer ju inte, min beräkning visar ju att det blir negativt.
    Matematiker 2: jo men om vi hittar på nåt seriöst namn och ser allvarliga ut så kommer folk att gå på det.
    Matematiker 1: Men va fan det skulle ju bara vara påhittat ju!
    Matematiker 2: ja fan där har vi det, påhittade tal! imaginära tal, fan vi är snillen, ingen kommer fatta nåt!

    Ungefär så gick det nog till när man började använda imaginära tal skulle jag tro.

    1. Martin skriver:

      Resonerar du likadant kring skulder?

  2. Daedalus skriver:

    #142 Oxido
    lim(m –> ∞) sum(n = 1)^m (9)/(10^n) = 1
    0.9999… = 1

    x = 0.9999…
    10x = 9.9999…
    10x – x = 9.9999… – 0.9999…
    9x = 9
    x = 1.

  3. Österängare skriver:

    27. Rattus, mjo, IB i kristianstad finns bara på Söderport. Men notera att alla IBare med självaktning hatar Söderport. Så söderportgänget skulle jag inte vilja säga.

  4. Magnus skriver:

    Konstigt att några hackar på Yorik istf att reda ut vad ni kan vara överens om och gå från det. Inlägg 168 blir lite omciterat en bra sammanfattning. ”Ordet kvadratrot syftar på ena roten, alltså finns det bara en rot”. Hur som helst så handlar grälet bara om vad man egentligen menar med några ord. Tittade i några matteböcker från KTH utan att få ett tydligt svar. I princip har båda sidor rätt. Ni tycks vara överens om att symbolen √ normalt betecknar positiva kvadratroten. Centrala frågan blir väl helt enkelt ifall begreppet ”negativa roten” är vettigt eller ej. Kan man använda det begreppet så finns det uppenbarligen två rötter. Det dyker upp förvånansvärt få söksvar på det i Google. För mig är det en självklarhet att Yorik har rätt, men det kan vara en generationsfråga. En äldre Nordisk Familjebok håller med Yorik. Det kan också vara en geografisk fråga. Även Le Petit Larousse håller med Yorik.

  5. Osmo skriver:

    Hata overallsfolket. Men älska nördarna!

  6. Sandra skriver:

    #201 Leffe: det mest pinsamma med ditt inlägg är att du faktiskt framstår som mer sorglig än de båda ”matematikerna” i din pittoreskt oinsatta lilla historia.

    Negativa tal är INTE detsamma som imaginära tal! Och vad beträffar nödvändigheten av båda så är de högst viktiga för stora delar av ditt liv.

    Att du inte begriper något är inte samma sak som att du inte använder dig av det. De flesta elektriska kretsar skulle till exempel inte gå att räkna på utan hjälp av imaginära tal så allt från mobiltelefoner och datorer till dagens flygplan och din micro skulle vara rena omöjligheter. Och detta är bara en av många saker som är helt beroende av avancerad matematik.

    Folk som inbillar sig att matematik är strunt gör mig utmattad. Att nio års obligatorisk grundskola kan spotta ur sig människor som är så uppenbart okunniga att de inte ens begriper vad andras kunskap möjliggjort för dem är sanslöst sorgligt!

  7. Homer skriver:

    #Sandra
    Man blir ju mörkrädd när man läser din argumentation.

    ”men till varje andragradsekvation finns det två lösningar”

    det finns max 2 lösningar, x*x=5 har ingen lösning i ett heltalsrum. Att slänga ur sig haranger utan att nämna vad du förutsätter är ju inte så förtorendeingivande. Att spela ”matematiker” är ju enkelt och att bräka ur sig konstigheter utan att säga var de kommer ifrån är ju inte så lite märkligt.

    Att sedan nedvärdera alla som okunniga och sätta sig själv på en piedstal är ju inte så lite lågt. Jag blir så utmattad av alla som inte förstår allt som jag gör………

  8. Leffe skriver:

    @sandra. Har jag någonsin sagt att matematik är strunt? hmm kan inte påminna mig om det men du känner mig säkert så väl att du kan säga en sådan sak.

  9. Sandra skriver:

    #207 Homer
    Jag är ledsen att jag glömde påpeka att jag inte begränsade mig till heltalsrum, vilket jag tyckte var självklart, eftersom tjuvlyssningen ifråga rörde just existensen av kradratrötter som inte är heltal.

    Att sedan förutsätta att jag nedvärderar alla som inte gör det jag gör tycker jag visar att det är du som nedvärderar alla andra genom att implicera att alla som inte sysslar med matematik måste vara okunniga om hur viktigt det är. Jag har aldrig påstått nåt sådant!

    Slutligen, att du inbillar dig att jag skulle ha påstått att jag själv är matematiker visar bara ytterligare hur du väljer att tolka saker som du själv vill. Jag är fysiker, och min matematiska begåvning är således begränsad. Däremot tillhör jag den skara människor som faktiskt kan begripa att även kunskap som inte jag besitter eller är intresserad av kan vara nödvändig.Till exempel sitter jag inte och skriver inlägg om hur tråkigt det är med bilar och hur 17 man kan tjafsa om turbo och cylindrar bara för att jag inte kan ett jota om sånt, utan jag förstår att utan folk som grottade ner sig i sådant skulle jag inte kunna ta bussen till jobbet varje morgon.

  10. Sandra skriver:

    #208 Leffe: Nä, jag antar att meningar som ”Inom de flesta områden skulle det inte vare speciellt acceptabelt att bara hitta på nåt för att få sina beräkningar att stämma” skrevs för att visa vilken enorm respekt du har för området? Eller du kanske menade att du tycker att matematik är viktigt men matematiker löjliga?

  11. Sandra skriver:

    #207 Homer: Du har däremot helt rätt i att jag glömde order ”max” i ”men till varje andragradsekvation finns det två lösningar”. My bad.

  12. en med dålig humor skriver:

    hihihi det där var ju riktigt kul XD

  13. Magnus skriver:

    Tänkte för komplicerat igår. Ordet rot betyder lösning. Det behövs inget mer argument. En andragradsekvation har per definition två rötter (dock ej nödvändigtvis olika, ej heller nödvändigtvis reella). Båda sidor är överens om sambandet mellan ett tals kvadratrötter och ekvationen x2-k=0 (eller snarare (x-√k)(x+√k)=0) där båda sidor är överens om symbolen √. Så det är uppenbart att Yorik har rätt ifall man inte våldför sig på den grundläggande betydelsen av ordet rot.

  14. Jesper skriver:

    hahaha visst finns det en rot alltid men som sagt, det är ingen heltals rot, å det var en jävla massa kommentarer

  15. o skriver:

    Oxido. Jag drar mig för att säga det här men Jon har faktiskt rätt. Det heter något slags vadsomhelst. Slags är slag i genitiv och något hänvisar till slags. Tänk så här: En bil av något slag -> Något slags bil.

    Fast å andra sidan så säger nästan alla ”någon slags bil”, så det får väl ändå sägas vara lika rätt i praktiken.

    Nästan ingen skriver tack och lov med bara stora bokstäver, så det är fel. Fel fel fel.

  16. IBist skriver:

    Since the square root of 21 is irrational, one can still say there is a root, but it is as I mentioned earlier irrational. This could be something for my Extended Essay…I might think about it..
    As a mater of fact, the IB-parties are kinda’..FUN!!, although they are kinda weird..
    Good luck and aim for the 45:)

  17. ... skriver:

    Fan då, det här är så IB!
    Bra kommentar ”David Jones” och ”IBist”

  18. Tomas skriver:

    Är det Ola då? Eller varför så tysta? Silent content

  19. David skriver:

    Vi IB-are har visst overaller om man räknar labbrockarna i kemin…

  20. eb skriver:

    om man tänker på 21^0.5 kan det skrivas om till e^[(ln(21)+n2*pi*i)*0.5]

  21. DrownedFish skriver:

    haha xD IB fester är väl inte om matte, det är för att glömma det som ska göras ett litet tag, släppa internals, WL etc. Så tycker att lyssningen speglar ganska så bra ^^
    Graduating IB -09. Ni som säger att vi inte gör något – ni skulle bara veta.
    #49 har mest rätt om IB-matten verkar det som.

  22. Jim skriver:

    Läs rubriken – noga – och märk att den faktiskt inte betyder det det verkar som…

    Man kan ta fram festaren i nörden, men inte nörden ur festaren

    Vilket, fullt utskivet blir:

    ”Man kan ta fram festaren i nörden, men man kan inte ta fram nörden ur festaren”

    Och så var det väl inte tänkt? Någon kan nu säga att det hela förstås betyder:

    ”Man kan ta fram festaren i nörden, men man kan inte ta nörden ur festaren”

    Det förstår jag också att man menar, men det är inte så det står… Ha!

  23. Micke skriver:

    DrownedFish har rätt, bra kommentar!
    Vilka böcker läser ni i WL då?

  24. Laura skriver:

    Nu ska jag komma än en gång med min expertanalys…….
    Jädrans vad många komentarer det va!

  25. Ibbest skriver:

    IB world school eller IB nerd school? =P haha kommer från två IB-elever

  26. Sulle skriver:

    HAHAHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA har en kompis på ib:p

  27. Saga skriver:

    Hahaha, så bra. IB-skadad is the shit. :)

  28. IB-elev i Köpenhamn skriver:

    Det finns ett väldigt enkelt sätt att se att IB är mycket mer krävande än vanliga svenska lekprogram. Maximalt antal poäng man kan få på sitt IB-diplom är 45. De flesta får 35-38 GPA (Grader point average).
    Allt från 38 och uppåt motsvarar 20.0 i det svenska systemet. Alltså, som svensk elev som läser ett vanligt svenskt gymnasieprogram kan du inte ens få så höga betyg som en IB-elev lätt får.

    Problemet med att IB-elever är dryga grundas ju i att vi får ett så dåligt bemötande… Pratar engelska för att det är kul, hell no, de flesta av oss kan inte språket i det land som vi bor i! International Baccalaureate grundades ungefär samtidigt som FN, och finns till för att barn till diplomater (och andra människor med internationella yrken) ska kunna få en stabil och bred utbildning oavsett var föräldrarna för tillfället arbetar. IB-programmet är därför standardiserat och ser likadant ut oavsett var du läser det.

    Så acceptera det bara, vissa har ingen annan möjlighet än att gå IB, och vissa väljer det för att de känner att natur eller sam inte är ett tillräckligt utmanande och stimulerande val. IB-elever är precis som ni, samma människor, men kanske med lite högre studietakt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>