Milgram light

Max, Boden

En kille ~21 beställer en ”Frizzy”.
Restaurangbiträdet: Tyvärr är maskinen som rör om Frizzyn trasig, men du kan få en ändå, orörd.
Killen: Men en Frizzy ska vara rörd, du får röra om den åt mig!
Restaurangbiträdet börjar röra om den med en sked, samtidigt som killen betraktar med en funderande blick.
Restaurangbiträdet: Förnedrar du mig?
Killen (med en överlycklig blick): Det stämmer!

83 reaktioner på ”Milgram light

  1. Call-E skriver:

    hugo!
    Fick för mig att det stod att det var en man/kille när jag skrev inlägget, kollade inte så noga utan skrev mitt inlägg så snabbt jag kunde.

    Vet inte hur det är nu – men på min tid fanns inga soåna kameror uppsatta överallt. Och jag hoppas att det inte är så nu heller. Känns lite väl mycket ”1984-orwellskt” att varje liten rörelse du gör är övervakad.
    Men det skulle ju aldrig behövas om: Kunderna respekterade de som jobbar, de som jobbar respekterade kunderna, företagen/restaurangerna utbildade personalen så att servicetänkandet alltid finns där (och cheferna behandlar personalen med respekt och ger dem stöd när det behövs)

  2. Erika skriver:

    Om alla respekterade varandra skulle ju allt vara perfekt :-)

    är det bara jag som egentligen funderar om de är bekanta på något sätt?? :-)

  3. Ost skriver:

    Alla som säger att kunderna inte alls beter sig som svin ibland: kolla notalwaysright.com?

  4. dMaN skriver:

    Jag läste ”Föredrar du mig” och tyckte att det lät som en gullig ragg-replik. :P

    Men det beror ju på att jag trodde att kassabiträdet var en tjej.

  5. bodensare skriver:

    HAHAH! humor! ser verkligen framför mig en arg bodenbo som är lite småfull! humor! men visst stod de föredrar du mig igår??!

  6. Bussola skriver:

    #12 Mandarin:
    Jag skulle ha velat varit där när lärarna tvingade dem att äta upp alla sina egna snusbullar.

  7. Max McGram skriver:

    För er som funderar på rubriken: I mitten av 90-talet började det komma samtal till diverse affärer (snabbmatsrestauranger och några livsmedelsaffärer). Uppringaren sade sig vara polis och uppgav att en (kvinnlig) anställd gjort sig skyldig till ett brott.

    Uppringaren sade till personen (vanligtvis en chef av något slag) att göra diverse saker ”I väntan på att polisen anländer” bland annat kroppsvisitation och att tvinga den anställde att ta av sig kläderna för att titta efter stöldgods eller liknande.

    Det här är relaterat för att uppringaren sade något i stil med: ”Jag tar på mig ansvaret”/”Det är jag som bär det fulla ansvaret”. Precis detta var vad Milgrams experiment gick ut på.

  8. pinnen skriver:

    @VHD: Du är så söt så jag äter upp dig snart!

  9. Jay skriver:

    #46 Leffe: Ja, så långt är jag med. Men dencrypt skrev inte att han/hon segade med att få fram maten, eller saltade notan. Om kunden har någon allergi kan spott eller kräkmedel säkert få liknande konsekvenser som icke-fungerande bromsar.

  10. Leffe skriver:

    @jay. Ja det har du rätt i. Men jag tvivlar starkt på att dencrypt verkligen har ett service yrke. Det han säger är ju vädigt överdrivet, spott ok det kanske sker någon gång om kunden varit extremt otrevlig(och även då så kan jag inte tänka mig att det är vanligt), men att ha kräkmedel eller tvål i maten eller ha kvar sånt som kunden begärt bortplockat? Har svårt att tänka mig att folk som jobbar med mat skulle vara så dumma, alla som jobbar med mat blir ju utbildad matsäkerhet och varför det är viktigt.

    Så när dencrypt hävdar att sådant inte är helt ovanligt så kan jag inte tro att han jobbar med ett serviceyrke(speciellt med något ställe som hanterar mat) och om han gör det så lär det vara ett jäkla sunkigt hak som anställer någon som honom.

  11. Jakob skriver:

    Helt bizzart att folk på allvar kan skriva att det är en vedertagen metod att när man känner för det sabotera nån ovetandes mat! Med disk eller kräkmedel dessutom! Hoppas alla är medvetna om hur psykotiskt, olagligt och absolut INTE vanligt beteende det är!

    Nej, vi får allt hoppas på att antingen dencrypt åker dit för sina brott eller är ett troll.

    Madness!

  12. mais oui monsieur skriver:

    jay: heja dig!

    varför är det ingen som klagar på hur många inom serviceyrken beter sig? visst, det är jobbiga tider, slitigt, idioter till kunder o.s.v. men varför skulle de ha rätt att sänka sig så lågt? plus att jag otaliga gånger blivit behandlad som en idiot men jag kan ju inte direkt snuska ner pengarna som hämnd. eller som några har gjort, vägrat uppge sitt namn för att man inte skulle kunna ringa och klaga för chefen.

    i ett serviceyrke (ja, SERVICE borde det väl ändå vara?) representerar den anställde butiken. kunder har inte rätt att bete sig som idioter men samtidigt betalar idioten din lön. vid andra yrken brukar man väl ändå inte bete sig som en idiot mot den som betalar ens lön där? alltså, jobbar man i service-yrken tjänar man ju fan bäst på att vara trevlig så att kunden kanske väljer den affären, vilket leder till ökade intäkter och så småningom kanske även till högre lön för den anställde eller extra antal timmar att arbeta o.s.v. är man bitter över kunderna så klaga till kollegor på fikarasten.

  13. Emelie skriver:

    HAAHAAA helcool :D

  14. Jay skriver:

    #60 Leffe: I ett avsnitt av Sanningens Ögonblick erkände en kvinna att hon spottat i maten hon serverat. Eller om det var plockat upp den från golvet och sedan serverat… Eller båda.
    Hursomhelst händer det, på riktigt. I hate to break your spirit men, som Dr. Cox i Scrubs sa en gång: people are bastard coated bastards with bastard filling.
    Och förresten så tror jag knappast dencrypt skriver i sitt CV att han/hon spottar i maten.

  15. Charlotta skriver:

    Nej, men däremot finns det gäster som kan vara så ohyggligt otrevliga när man själv varit vänlig på alla sätt och vis. Då brister det för mig. Jag går väl aldrig till någon annans arbete och klagar. Det är riktigt tufft att jobba inom hamburgerbranchen kan jag säga.
    Och de inom vården klagar? Det är INGENTING mot vad hamburgerbranchen är. Det vet jag, för jag har själv jobbat som vårdbiträde tidigare.
    Vi får inte ens dricka en mun vatten när vi stått 7 timmar utan rast vid kassan/köket. Då måste vi försöka hitta en lucka för att springa till bakre delen. Att gå på toa är inte heller uppskattat. Det ska man ju försöka hinna med på den halvtimmes rast man har på sitt tolvtimmarspass. TUR ATT MAN SKA SADLA OM :D

  16. Pytt skriver:

    @63, mais oui monsieur:
    Alltså, folk klagar faktiskt en hel jävla del på anställda inom serviceyrken. Dock är det så många som kommer med så oerhört löjliga klagomål att jag tror de flesta slutat bry sig.
    Jag gör alltid mitt bästa för att kunden ska vara glad och nöjd, och jag försöker alltid utstråla glädje, även om jag hatar mitt jobb något fruktansvärt just nu (och studerar för att kunna få jobba med något roligare). Jag förstår inte hur man skulle kunna sabotera mat eller bete sig svinigt bara för att någon vart dum mot en, men jag förstår frustrationen som många känner när vissa kunder bara letar efter bråk.

  17. Sofia skriver:

    Inte förrän jag läste Lovisas (#15) kommentar insåg jag att det INTE stod ”Föredrar” utan ”Förnedrar”. Då läste jag ändå flera gånger..

    Hmm. Var ju en ok lyssning ändå..

  18. mais oui monsieur skriver:

    @ charlotta:
    det är väl fortfarande inte kunderna som bör råka illa ut för att det är hårt att jobba inom ett serviceyrke?

  19. Lee just Lee skriver:

    jag tycker som vissa andra ovan att det verkar helt uppenbart att det är något av ett skämt från kundens sida, vilket den anställde verkar inse efter en stunds rörande i… var det Blizzern?

    jag menar, om kunden fått veta att dipsåserna var slut, hade han då krävt att kassakillen/tjejen skulle ställa sig och göra en sås till honom och hälla i en liten burk?
    Jag slår vad om att han ville verka lite gnällig och bortskämd, och sa så för att se om det gick… Helt otroligt att den anställde gick med på det, och om han (kunden) sen, verkligen ler med hela ansiktet (alla vet hur nån ser ut som gör det..) och håller med… kom igen, det är ju ett skämt från hans sida!! :D

  20. Frasse skriver:

    Stirred, inte störd.

  21. Pootgirl skriver:

    Ååååkej…för att reda ut ett å annat. Max har Blizzer, Frasses har Frizzy. Punkt.

  22. Bodensare skriver:

    Troligt att de kände varann då de flesta i Boden är mer eller mindre bekanta! :D

  23. Flarzik skriver:

    ”#48 L skriver: Haha är det människor som aldrig jobbat inom service-yrket som kommer med dessa kommentarer eller?”
    .
    Nej. Det är det inte. Kurt Westbom (#11) är egen företagare, och han skrev att han tycker så. Jag vet inte om Joker (#24) har jobbat inom service-sektorn, men jag har jobbat på McDonalds, och jag håller fullkomligt med honom. Ska jag som inte gillar senap, sitta och skrapa av den i efterhand, och dessutom stå ut med att den ändå förstört burgaren, bara för att du inte kan stänga av din robotfunktion? Menar du att om Burger King har en meny med hamburgare/cheeseburgare/hamburgare med gurka/cheeseburgare med gurka/hamburgare med senap/cheeseburgare med senap/hamburgare med gurka och senap/cheeseburgare med gurka och senap, så ska personalen ordna det, men står det inte uttryckligen, så kan man inte vara flexibel? Idiotiskt!
    .
    Det här handlar ytterst sett om en fri marknad. Restaurangägaren har rätt att bestämma att personalen lagar burgaren som kunden vill ha den, och passar det inte personalen, så jobba inte där. Å andra sidan kan han/hon/de bestämma att kunden ska hålla sig till de fasta koncepten, och inte specialbeställa, och passar det inte kunderna, så kan de låta bli att handla där. Är det orimligt att låta bli att lägga dit gurka, så får restaurangen problem med att få folk, och då får de ändra det. Är det däremot rimligt, så kommer kunderna att gå till de restauranger som är flexibla, och då ändrar sig de andra, eller går i konkurs. Det är vedertaget att man får specialbeställa (pröva du att säga ”plocka bort din jävla saltgurka själv, jag gillar inte heller saltgurka, men skulle aldrig få för mig att specialbeställa det” till en kund, så får vi se hur länge du har jobbet kvar) och det är för att det faktiskt är rimligt att man får det.

  24. charlotta skriver:

    nej det menade jag verkligen inte. och det sa jag inte heller. jag tycker bara det är tråkigt hur lite respekt man får, trots glatt humör och vänlighet för att man ”bara jobbar på en hamburgerrestaurang”. vi är människor vi också.

  25. teey skriver:

    åh, min maxrestaurang! :D

  26. Psychoria skriver:

    Kram på er alla hamburgerslavar, det kan inte vara lätt alla gånger när bakfyllevågorna drar in över haket.

    Men alla yrken där man utsätts för hela befolkningen är ofrånkomligen drabbade av ett representativt urval av mänsklig idioti.

    Tro mig, jag var valförrättare i EU-valet och det var bl. a. en person som började med att sprätta upp valkuvertet från botten (så som vi ska göra när vi räknar) för att lägga i sin valsedel det hållet istället för att bara stoppa den i kuvertet och klistra igen fliken som en normalstörd människa hade gjort.

    Och ändå har man alltså rösträtt-det är fanimig fantastiskt.

  27. Mariel skriver:

    jag har jobbat inom den här branchen och det är klart att jag gjorde det jag fick betalt för: var trevlig i så gott som alla lägen och behandlade gästerna med största möjliga respekt trots att vissa var idioter… Och som gäst försöker jag att beställa så underlättande som möjligt för den som tar min order. Vill jag inte ha saltgurka så plockar jag bort den själv (är inte allergisk men hade jag varit så hade det känts ok att specialbeställa). Jag dömmer (eg. dömde) inte heller dom som specialbeställ eller komplicerar menyerna lite eftersom att jag inte har en aning om Varför. Men jag överhörde nån gång en pappa och en flicka som åt, och han var sur på henne för att hon specialbeställde bort gurkan när hon mkt väl kunde ta bort den själv. Hon verkade faktiskt skämmas lite.. Hur som helst… Själva Situationen med att människor komplicerar saker i onödan (dvs Inte allergiker m.fl.) .. det är ju DEN som irriterar. VARFÖR finns det behovet att krångla till för någon annan? får man inte dåligt samvete? Att vara onödigt otrevlig, slänga ur sig taskiga kommentarer m.m. Det finns sånna människor överallt, inte bara inom den här branschen.. och dom som säger ”ni får ta det” har rätt.. men man undrar ju – är det dom som är skitstövlarna? bara för att man KAN måste man ju inte va en idiot!

  28. Fredrik skriver:

    hahaha den roligaste på länge!
    Ni som håller med dencrypt gör inte ert jobb och borde få sparken!

  29. tjeckeservicekillen skriver:

    Vilken skithög till kille, typiskt såna personer som går loss på att förnedra andra. Jag brukar se till att sådana kunder aldrig kommer tillbaks, eller att de åtminstone ser till att uppföra sig som folk när de handlar hos mig. Slipper man dem så får alla andra 99,9% av kunderna bättre service och gladare kassapersonal. Önskar fler som jobbade inom service hade lite mer ryggrad.

  30. Angelina skriver:

    Vilken SYN man har på arbetare här! Ursäkta att jag inte har ”pappa-betalar”-kort! Jag jobbade på McDonalds ålder 15-18 sedan ICA under tiden som jag studerade (flyttade hemifrån som 17-åring vilket kostar). Och kunder kan inte bete sig hur som helst! Det är inte vårt jobb att ta skit! Människosynen här är rutten. Jag skulle aldrig spotta, men att tycka de som beter sig illa är idioter är min rättighet. Alla borde jobba på McDonalds, ICA eller liknande för att sedan visa respekt mot hederligt folk som arbetar vitt!!!

  31. Patricia skriver:

    Jag har också jobbat på McDonalds i ett par år och sen varit butiksanställd. Men inte f*n tycker jag att det är förnedring att han rör om med en sked i hans glass när det är så den ska serveras!

    Ja, det finns många otrevliga gäster/kunder. Och nej, man ska inte behöva ta vad som helst bara för att man jobbar inom serviceyrket. MEN man spottar inte i folks mat, det gör man bara inte, inte heller gör man andra vidriga saker.

    Och det är en sak att vara otrevlig och en heelt annan att be om saker som man har all rätt att be om. Tex bort med saltgurkan. Jag är vegetarian och McD har bara en äcklig bönburgare för mig. Om jag då byter ut brödet och lägger till ost så ska jag även räkna med att få en loska i maten som är så jävla jobbig?

    Byt jobb isf, utan kundkontakt om det uppenbarligen är för mkt begärt att vara tillmötesgående.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>