0 reaktioner på ”De är ju i alla fall ärliga…

  1. Light skriver:

    Hur något så rätt kan bli så fel…

  2. Leffe skriver:

    Menar de att de att deras varor inte bara är dyra utan även av låg kvalitet? =)

  3. Fredde skriver:

    Hah! Jag tänkte detsamma som #2 Leffe ovan. :D

  4. exige skriver:

    skulle tro att texten är ett försvar för att deras varor ligger i prisklassen under normen.

    isåfall, snyggt formulerat.

  5. exige skriver:

    men nu blir man väl påhoppad att man är saklig och torr.

  6. Astrid skriver:

    Jag fattar inte hur det är menat från början o.O

  7. Yamma skriver:

    Jag tror att de menar att deras kunder köpt skräp nånannanstans först.

    F.ö köpte jag en diskmaskin av dem i helgen. Fast det var i Stockholm.

    Vem är torr NU va!

  8. themanlyway skriver:

    Nu blev det lite snurrigt.

  9. Andi skriver:

    bra reklam!

  10. Nikky skriver:

    vilken lång text :S

  11. Petra skriver:

    Varför krångla till det?
    Kunde dom inte bara skrivit:

    ”Vi har dålig kvalité och ingen kunskap.”

  12. Emma skriver:

    Hur tänkte de här? antingen menar de väldigt väl och s blev det bara så fel, eller så gör de en VW- reversed psychology- PR- grej…

  13. Hannibal skriver:

    Den reklambyrån lär inte få fler kunder…

  14. Zazza skriver:

    Sånt gillar vi :D

  15. Luna skriver:

    Men ahh! Saken är den att de har uttryckt sig klumpigt. Det handlar om associationer. Jmfr Nixon ”im not a crook” (ist för: im a good guy) Det de menar i reklamen är att vi har kvalitet, men den kostar inte mycket för våra kunder. Det som kostar för kunder generellt är om personal är okunnig och affären har dålig kvalitet. Vilket hemmabutiken då INTE har. Ibland kan man undra vart företag vill komma med sin reklam…

  16. Lidodido skriver:

    #12 Luna: Så som jag tolkar det menar dom att lite dyrare kvalitétsprodukter i slutändan blir billigare än billiga skräpgrejor som man köper hos inkompetent personal. Problemet är att de formulerat det så dåligt att man tror att de menar ”De dyra priserna vi tar beror lite på hög kvalité, utan de beror på låg kvalité och dålig personal” ungefär.

    Det hade ju kaaanske kunnat funkar om det inte skrev att det är det som skapar kostnader för _VÅRA_ kunder.

    Fan, kan inte sluta skratta åt denna. XD

  17. jurg skriver:

    det är bristen på kunskap hos PR-företaget som skapar kostnader för Hemma.

  18. Robert Klingvall skriver:

    Det kanske är deras konkurrent som har betalar en stor summa pengar till en PR-byrå.

  19. räven skriver:

    Fast ibland kan dålig kunskap hos PR-företagen leda till mycket gratis reklam.

    http://iocum.istheshit.net/

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2427085.ab

  20. Anonymous Coward skriver:

    Tre ord ifrån vad som skulle ha varit perfekt. :-D

  21. Krystoff skriver:

    Sedan har de ju inte tid att betjäna sina kunder heller. De har ju öppe mellan 10-1 mån-lö och bara 11-1 på söndagar.. =/

  22. GurkeBurke skriver:

    Det är sant att kunskap skapar kostnader för kunden. Priset blir ju ofta i förhållande till kostnaderna. Brist på kvalitet är också kostsamt för kunden. Kvalitet kostar inte heller. Det är sant. Däremot så bidrar mycket av det som kostar till en kvalitetsökning. Det får man helt enkelt leva med. …Jag vill inte ha något sagt med detta. Hade jag haft en blogg hade jag kanske skrivit lite mer.

  23. Mathias skriver:

    Haha, det är tanken som räknas?

  24. OneUp skriver:

    De har t o m strukit under meningen FÖR VÅRA KUNDER. Finfint…

  25. Andreas skriver:

    Det har kommit lite fejkgnäll som i vanlig ordning städats bort. Tveksamma själar rekommenderas ett besök på den här sidan där det bör vara fullt möjligt att verifiera att bilden visar skylten som den verkligen ser ut.

  26. Gorbo skriver:

    men åh vad bra det där stärkte trovärdigheten med 100% (eller ****) ;)

  27. Diana skriver:

    Nejmen, det är ju kära Hilding som har skickat in.

  28. kurt skriver:

    rolig rubrik ju……….not

  29. matte skriver:

    …om dom ändå hade skrivit BLIVANDE kunder…fast hade ju inte vi andra haft något att skratta åt….

  30. Anna-Lena skriver:

    matte: det blir ju precis lika fel! Hade de skrivit ”andras kunder” hade det blivit mer rätt. Tror jag. Eh.

  31. linda skriver:

    Tolkade, precis som många andra, skylten som att de har kass kvalite och kunderna är så okunnig att de köper deras grejer iaf.

  32. Kimsan skriver:

    Har gått förbi den flera gånger när jag gått till skolan har varit lika förvirrad av den i hela gymnasiet

  33. Roland skriver:

    Och där har en sommarvikarie på 19 år, kallad Nettan med blont hår, stort bubbelgum, en bunt veckorevyn under armen och ett omåttligt hat för Svenska språket gjort livet surt för ytteligare en affärskedja.

  34. matte skriver:

    Anna-Lena: Det jag menade var : dom som tidigare handlat hos andra har fått dålig kvalitet hos handlare med dålig kunskap, därför trodde jag att dom menade blivande kunder…andras före detta kunder…

  35. syrsa skriver:

    Jag har alltid tyckt att jurg är sjukt överskattad. Men se, här var du ju riktigt rolig! Och då får du ingen som helst cred…

    Vart är den här världen på väg egentligen…

  36. jurg skriver:

    syrsa: sånt är livet. alla har olika humor, och jag orkar väl oftast inte variera mig nog för att alla ska bli glada. Jag är en one trick pony, men som tydligen just lärt mig ännu ett trick. Nu är jag värd att slicka lite på min saltsten i eftermiddag.

  37. Gröt skriver:

    Problemet är snarare att de uttryck sig mer korrekt än vad som är gångbart, när man kommunicerar med konsumenten. Ur ett kvalitetsperspektiv är texten korrekt.
    Brist på kvalitet dvs. att produkten inte motsvarar kraven leder i många fall till merkostnader, exempelvis då syftet inte kan uppnås lika effektivt eller att kompletterande produkter krävs för detta.

    Brist på kunskap kan handla om att kunden inte kan uttrycka vilket behov den har i tillräckligt stor utsträckning, dock är det inte detta som sägs av texten. Här kan man tillämpa Gap-modellen eller Grönroos ifall man känner för att elaborera.

    Det handlar om att personalen (hos andra kedjor) inte besitter kompetens och kunskap för att kunna rekommendera den produkt som uppfyller kraven till högst grad.

    Sammanfattat:

    De vill säga att de besitter kunskapen att ge goda råd gällande val av produkter, samt att de har produkter med i sammanhanget god kvalitet i sitt sortiment. Detta borde dessutom medföra ett brett sortiment, då kvalitet ligger i betraktarens öga.

    /En ny besserwisser ni inte blir av med

  38. Gröt skriver:

    Vill lägga till en sak till ovanstående post:

    En annan del av problemet är att de uttryckt sig riktigt klantigt ;).

  39. Andreas skriver:

    Gröt: Helt rätt i sig. Konsten att formulera sig väl är en av de mest grundläggande reglerna när det gäller reklamskapande. Reklamens effekt handlar väldigt lite om vad som sägs och väldigt mycket om hur budskapet uppfattas av betraktaren. Det hade varit lika korrekt att skriva att det finns många saker som suger inne i butiken om den säljer dammsugare, eller att flera av butikens varor hamnar direkt i kundernas soptunnor om de säljer sopsäckar. Men det kan få en helt annan effekt än vad reklamen syftar till att ge. Vi ser många exempel på det i brevlådan, så vi återkommer säkert till ämnet i framtiden.

  40. Anna-Lena skriver:

    matte: jag förstod! Försökte bara påvisa att skylten är så totalt omöjlig att den helt enkelt inte går att rätta till! Nästa gång jag passerar så skall jag banne mig gå in och fråga hur de tänkte när de satte upp den :-))))

    P.S. I största allmänhet; Jurg är visst rolig. Han är min nya idol. Inte så att jag tänker köpa trampbil (har inget körkort) men i alla fall.

    Fast det är rådjur som slickar på saltstenar tror jag. Och kor.

  41. SödraSitt skriver:

    Det värsta är att någon konsult tagit betalt för att komma på skiten.

  42. jurg skriver:

    anna-lena: du är snäll. Alla borde skaffa trampbil, det skulle ta Sverige ett steg närmare nollvisionen. Att du inte har körkort är förstås ett problem, men det är inte jättesvårt att ta. Jag var lite nervös när jag trampade upp, men instruktören (som då sitter i sidovagn) var vänlig, och använde aldrig dubbelkommandot (även kallat tandem-trampbil).

  43. Roland skriver:

    Nummer 41: Kan väl vara så att de inte har använt en konsult och därför står det som det står på skylten?

  44. Anna-Lena skriver:

    jurg: jag körde radiobil en gång på Gröna Lund när jag var ett litet, gulligt flick-barn. Min pappa blev stämd. Han framsläpade resten av sitt liv i misär och fattigdom. Men jag tog hand om honom så han klagade aldrig.

    Jag är inte snäll. Egentligen. Jag är en elak, äldre dam som jagar finniga tonåringar med min radiostyrda Dramaten på Norrtälje busstation. Det är ap-kul!

    Jag hyser även låga tankar om människor som inte kan skilja på de och dem. Fast jag ber till Gud varje kväll att jag skall bli snällare innan jag dör.

    Fast han är döv, gubbdjäveln.

    Får jag övningsköra med dig?

  45. jurg skriver:

    missade ditt svar. nu är det nog försent. men såklart du får övningsköra. Kolla trampbilsbloggen så får du se hur lätt det går att ordna, med extrasitsar.

  46. kalle skriver:

    det där är väll i norrtälje ?

  47. Andreas skriver:

    Trots att bilden är bekräftad som äkta (bland annat av butikens egen hemsida) så kommer det in fejkgnäll för den här bilden. Sådant raderas direkt, det tillför ingenting när vi vet att bilden ifråga är äkta. Försök hitta våran medvetet manipulerade bild istället, ingen har klagat på den ännu…

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>