82 reaktioner på ”Formeln till nöjda kunder

  1. Klara skriver:

    Oj vad många det är här som vill stoltsera med sina mattekunskaper, och trycka ner de som valt andra ämnen att fokusera på. Intressant måste jag säga. Och ännu mer intressant är det att vissa utgår ifrån att den briljanta lappen skrevs av en kille, då det lika gärna kan vara en tjej!

  2. jag skriver:

    #49 Klara
    Vem har tryckt ner någon…? Och visst kan det vara en tjej som har skrivit lappen men det kan lika gärna vara en kille, du vet, killar kan också räkna!

  3. Niklas skriver:

    Tycker funktionen var lite lam.. Hade varit roligare med en generaliserad integral som överförs till det komplexa talplanet och beräknas med residykalkyl… men ska man slå in pi blir kanske numret för långt?

  4. Andreas skriver:

    @Sandra:
    Att ”lösa en tredjegradare” skulle de flesta nog betrakta som att lösa något på formen ax^3 + bx^2 + cx +d = 0, vilket man absolut inte måste för detta problem.

  5. M skriver:

    #49 Klara: Ser inte heller någon som har tryckt ner någon. Som någon annan påpekade så ser det ut som en tjej på handstilen, men jag tror faktiskt att killar också kan göra ringar över i ;)

    Tycker helt klart att det var en underbar tanke bakom den här annonsen även om det finns vissa brister i den (som hur man ska tolka -3 till telefonnumret). Ska helt klart tänka på det här när jag ska sälja min kurslitteratur. :D

  6. Lal skriver:

    Lite tråkiga attityder finns det allt här. Om man nu läst matte på den nivån kanske man är gammal nog att förstå att olika människor har olika sorters kunskap.
    Jag tar för givet att det är en kvinna som skrivit lappen, då författarens i:n innehåller cirklar i stället för prickar eller kluttar.

  7. Alex skriver:

    meeeen.. det blir väl ändå 243? inte 300?

  8. Fauwgel skriver:

    #43 Klara: Äh, låt dom stoltsera med sina kunskaper, är man duktig på något så får man väl briljera med det hur mycket man vill. Jag är skitkass på matte men tycker det är kul när andra kan det. Dessutom stoltserar jag med mina egna kunskaper hur mycket jag vill och jag tycker alla borde göra det :-). Bort med jantelagen, vettja!

    #51 Alex: Natanael hälsar att det är derivata och inte vanliga funktioner, det är ju ett ‘ i uttrycket. Alltså är det 150*2, dvs. 300 kr. Ska även tillägga att jag (Fauwgel) inte fattar någonting alls av det där.

  9. Mattias skriver:

    Mycket rolig lapp må jag säga :P , för övrigt så vill jag abra göra ett tillägg till en kommentar till den här bilden och det är till kommentar nummer 1, av Effie, och detta vill ajg svara honom:

    – Jag håller nog inte med om att man läser matte för att känna sig bättre än andra (säkert någon gör nog det dock), utan jag tror många läser det för att de tycker det är intressant,kanske kul och nödvändigt för att nå ett speciellt yrke. Dessutom så skulle den dator du just skrev på (eller mobil, eller vilken pryl som helst) inte finnas utan matte. Vissa enkla föremål har också krävt avancerad matte för att framställas. Dessa föremål behöver dock i sig inte vara avancerade.

  10. EL skriver:

    #49 Klara och #50 Jag: det ser väl vem som helst att det är en tjej som skrivit lappen… det där är inte en killes handstil!

  11. Sandra skriver:

    #49 Klara
    Jag vet inte om det är mig du syftar på, men jag skulle i alla fall vilja säga att jag absolut inte försöker trycka ned någon annan. Vissa gillar matematik och vissa något helt annat ämne, men nu handlar bilden om matte så då är det naturligt att man diskuterar just matte :)

    Folk har frågor och de försöker jag besvara, det är inte för att försöka visa mig duktig eller briljera, utan helt enkelt för att jag tycker det är roligt att hjälpa och förklara :)

  12. Hans skriver:

    Enkelt. Priset är 300 och sista siffran är 0. Skämtet hade varit roligare om priset vore toklågt eller åtminstone prisvärt.

    #49. Vilket gnäll. Om personen tänkt läsa matte D kan det vara fördelaktigt att åtminstone kunna derivera en enkel ekvation. Annars är det ingen större poäng att köpa boken. Eller hur?

  13. Amalia skriver:

    Ok, nu vet jag hur jag ska göra för att få igång kommentatorerna: bara skriva en olöslig ekvation på en lapp och skicka in…

  14. Oxido skriver:

    #49 Klara: Jag tror istället att det är så att de som är intresserade av matte gillar att få ett problem att luska i, som inte är en uppgift i arbetet utan lite okänd sådär.
    .
    Utom post #44 asdf då som bara är till för att dissa en annans mattekunskap :)

  15. Jim skriver:

    44: Sandra: Nej, man måste inte lösa en tredjegradare. Med ”lösa” så menar man ofta ”ta ut rötterna”, men här deriverar man först, så att man får en andragradare, som man sedan ”löser”.

  16. Wictor skriver:

    Jag som skickade in bilden kan bekräfta att den är skriven av en tjej så slipper folk gissa, eller förstör jag nöjet för er då? ;)

  17. Sandra skriver:

    Ja, det är möjligt att jag använt mig av fel uttryck, det jag menade var såklart att lösa UPPGIFTEN, inte just lösa tredjegradaren :P

    För det jag googlade fram var ju hur man hittade en minimipunkt hos en tredjegradare, dvs det som efterfrågades i uppgiften :) Sorry för förvirringen!

  18. Samuel skriver:

    Hans: x=0 är ett maxima. Att det förhåller sig så kan du försäkra dig genom att använda algebrans fundamentalsats och informationen från x=2, som ger ett minima enligt teoremet om andraderivatans tecken.

  19. Erika skriver:

    Alltså förlåt, nu kanske jag verkar sjukt blond. Jag har precis börjat på MaC och är snart klart med första kapitlet (har alltså inte lärt mig det där med derivata ännu, det kommer i kapitel 2 i vår bok). Men blir inte priset 243?

    150x upphöjt i två = 150*(x*x)
    Dvs. 150*(1*1) = 150*1=150
    150+98-5=243

    När det står 150x upphöjt i två är det nämligen BARA x:et som ska multipliceras med sig självt (x*x).
    När det står upphöjt i två skrivs det inte ut 2*150x.
    Skulle de mena 150x*150x skulle det skrivas ut (150x) upphöjt i två. Nu stod det inte så, alltså ska inte 150 multipliceras med sig självt.

    Kanske behöver man använda derivata och därför får jag ett felaktigt svar, men med de kunskaperna jag har fått såhär långt blir detta svaret.

  20. asdf skriver:

    #66 Sandra: Då är vi överens :)

    #64 Oxido: Att dissa någon annan är väl lite som att rätta någon vilket är att lösa ett problem och inse att någon annan löst det fel, vilket gör mig precis som alla andra ;)

  21. Sandra skriver:

    #68 Erika. För att lösa det här talet måste du derivera funktionen. Alla deriveringsformler kommer du lära dig senare i MaC, men anledningen till att svaret INTE blir 243 är att de frågar efter f'(1), inte f(1) :) Men som sagt, du kommer förstå det där senare när ni går igenom derivatan :)

  22. Anna skriver:

    #Erika när det står f'(1) så innebär det att du först måste derivera uttrycket för att sedan kunna räkna ut det. Så efter derivering får du f'(x)=2*150x eftersom både 98 och 5 försvinner vid deriveringen då de saknar x. Då är det inte svårt att se att svaret blir 300 när du sätter x=1. Hängde du med? :)

  23. Mr. Bombastic skriver:

    Äntligen vet jag vad man ska använda matte C till! XD

  24. Mr. Bombastic skriver:

    #68, Erika: När man deriverar en funktion (f’ i detta fall) menar man att man hittar lutningens ekvation till kurvan (tangenten). Lutningen i detta fall beror på x, inte på konstanterna 98 och -5, alltså försvinner dessa då man deriverar funktionen.

    Formeln för derivatan orkar jag inte skriva upp men för att göra det lätt för sig kan man man tänka att man tar ner den potens som x:et är upphöjt i och stoppar det framför x:et och minskar exponenten med -1. Exempelvis har funktionen f(x)=150x^2 derivatan f'(x)= 2*150x. Instoppning av x=1 ger 300 kr, vilket är priset på boken :)

  25. Matematikdoktorand skriver:

    Som matematiker blir jag rörd till tårar av att se att så många går in så mycket för en matematikuppgift. Och, givetvis, en eloge till annonsören!

  26. 3mm@ skriver:

    HaHa bästa på länge, hm känns inte lockande att läsa matte D, (eller vilken kurs det nu är?)

  27. Hans skriver:

    Det är tre saker man behöver kunna för att lösa denna. (1): Hur man löser andragradsekvationer (vilket borde vara hyfsat grundläggande om man läst matte C). (2): Hur man deriverar en enkel funktion. (3): Fatta att i en funktions max/min-punkter är derivatan = 0.

    Lösningen blir alltså:

    Priset:
    Derivatan (f'(x)) av f(x)=150x^2+98-5 ger f'(x)=300+0-0=300

    Sista siffran:
    Deriverar f(x)=x^3-3x^2+1 och får f'(x)=3x^2-6x. I min/max-punkter är f'(x)=0 vilket ger 0=3x^2-6x. Löser denna andragradsekvation vilket ger x = 2 (maxpunkt) eller 0 (minpunkt). Eftersom det är minpunkten som eftersöks är sista siffran i telefonnummret alltså 0.

  28. Den killen va skriver:

    Hans, jag är ledsen, men vid x= 2 har vi den eftersökta minimumpunkten, jag vet inte hur du lyckats tro att det skulle vara ett maximum.
    Andraderivatan är positiv vid x=2 och då är det en minimum-punkt!

    Tror du får gå om matte C.

  29. Hans skriver:

    Den killen va: Ooops. Var lite snabb där och blandade ihop dem. Stämmer bra att minpunkten är i x=2.

    y=x^3-3x^2+1
    y’=3x^2-6x
    y”=6x-6

    Som tidigare är det lokala max/min i x=0 och x=2.

    y”(0) = -6 -> lokalt max
    y”(2) = 6 -> lokalt min

    Rätt svar är alltså: 300 kr och slutsiffra 2. :)

  30. mia skriver:

    #79 Hans: Förutom då att det var y-värdet i min-punkten som efterfrågades, inte x-värdet. :)

  31. Erika skriver:

    #71, 72, 74: Tack så mycket då vet jag :) Det får vi antagligen lära oss om några veckor :p

  32. Pettman skriver:

    Sen går ju y(x) mot minus oändligheten då x går mot dito så minimum av y är inte definierat (inga gränser för y:s definitionsmängd givits antar jag att den är definierad för alla reella tal). Det finns som tidigare påpekats dock ett lokalt minimum vid 2. Om vi ska vara petiga.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>