Akutmottagning, Visby
Sjuksköterska: Hej hej, vad är det du har för problem då?
Gammal tant: Jag känner mig så yr och trött.
Sjuksköterska: Jaha, har du några särskilda sjukdomar eller?
Tanten: Nja, lite ledvärk. Och diabetes. Men jag är mest yr.
Sjuksköterska: Hur gammal är du då?
Kort paus.
Tanten: Tänk att det vet jag faktiskt inte. Mitt minne är så dåligt.
Sjuksköterska: Nehej, men vad har du för personnummer då?
(Tanten drar sitt personnummer).
Sjuksköterska: Då är du 87 år gammal.
Tanten är tyst en lång stund och tittar sen upp.
Tanten: Det var som fan!