Två killar ~17 sitter mitt emot varandra och snackar. En tjej ~14 kommer och sätter sig brevid en av killarna.
Kille 1: Ey, va fan är 56 minus 34?
Tjejen börjar fnissa åt killens fråga.
Kille 2: Va fan, det går inte! Vänta jag knappar in det på mobilen…
Tjejen (skrattandes): Du behöver inte kolla på mobilen. Det blir 16!
Äldre man (skakandes på huvudet): Era mattelärare borde brännas på bål!!
Det blir helt tyst på bussen.
Buss, Västerås
Damn right, gubbe! Hardcore :)
Men sådär är det ju verkligen! Efter matte B kan man inte räkna huvudräkning längre, var grym som fan på det förut men numera (18år) så kan man inte nånting, blir vana att göra allt på miniräknaren. Vår mattelärare chockade oss med en sida med huvudräkning en lektion, 30 elever, majoriteten har mvg i matte D och alla satt och slet sitt hår :D
Ja, tyvärr använder man väl miniräknaren till enkla tal som man egentligen kan räkna i huvudet.
Men jag har mattelektion sista lektionen på måndagar och fredagar, sent på eftermiddag då jag är helt slutkörd, och det är så himla lätt att man slarvar och tänker fel bara för att man är trött… och dessutom vet man ju att miniräknaren alltid kommer finns där i framtiden också, så varför inte använda den :P?
Men tjejen var ju gullig jue, sitta där och skratta och sen säga helt fel själv :D
haha ser en inre bild när den äldre mannen viftar med sin käpp o skriker det om bålet :P
Vet inte hur stor idé det är att hoppas på det, men jag hoppas verkligen att tjejen försökte göra bort honom när han inte klarade av att räkna ut det i huvudet.
Tomas: Visst, högstadiematte utan miniräknare är jättelätt. Leta upp en bok från nians årskurs och sätt igång med de avancerade uppgifterna. Berätta gärna hur det gick.
Miniräknare? HAH! You have it good!
Inte jag men väl mina äldre bröder använde räknesticka.
http://tinyurl.com/yh94h4
Det var grejer det.
”Vad blir 7 X 3?”
(Flytta plastbitar fram och tillbaka…)
”Drygt tjugo…”
Jag säger bara en sak. Jag kommer från Västerås och jag kan inte heller räkna ut det där i huvudet. Jag kanske hade samma mattelärare som de där lirarna.
Hanna: HAAHAHHAHAHAA!! Skitbra! Dyskalkylektiker är från och med nu mitt nya namn!
Men alltså, hur svårt kan det vara?! 56-34 borde man räkna snabbt i huvudet 5-3 är 2 och 6-4 är 2, alltså 22.. herregud, lättare matte får man ju leta efter!! Ganska lågt att skylla på lärarna nu för tiden också, känns mest som att det är ungarna som inte bryr sig och vill lära sig.. Tack för mig
T: Ja, jag såg programmet om kulramarna (och om killen som kunde rabbla de 22000 första decimalerna på pi!) Visst kan alla människor träna upp sin huvudräkning enormt bara man vill och behöver.
Frågan är nog hur mycket huvudräkning man behöver kunna idag när miniräknarna finns? Fram till 70-talet så gick en stor del av civilingenjörernas utbildning ut på att lära sig göra komplicerade uträkningar på flera sidor för att kunna komma fram till sina resultat.
Idag kan man skippa den biten och koncentrera sig på principerna för uträkningarna och därmed finns det mer tid för viktigare kunskaper.
Dessutom: När jag började på LiTH på 90-talet och vi skulle satte oss i bänkarna på ”proppen” så plockade alla upp sina mer eller mindre avancerade miniräknare. Då log läraren lite snett och sade:
-De där kan ni stoppa ner igen; här ska vi syssla med matematik – inte räkning!
”På min tid” (jag är 25…) hade vi ingen egen räknare förrän på gymnasiet, på högstadiet hade läraren med sig ett gäng miniräknare om det behövdes, å andra sidan tycker jag inte det spelar någon roll, huvudräkning kan man hålla på med de första 6 åren, det tillför absolut ingenting till högre matematik.
Tomas: Varför skulle räknare och för lite huvudräkning vara orsaken till problemet på högskolan? Jag tror att källan till problemet är något helt annat. Och när du pratar om att slå i tabeller efter uträkningar på vinklar blir jag nästan mörkrädd, då missar man ju ännu mer! På gymnasiet ska man t.ex. lära sig att använda värdesiffror på ett korrekt sätt, då är det inte så lämpligt att slå i tabeller (”få se nu, sin 28,6 grader fanns inte i tabellen, då tar vi sin 29 istället”).
Har man inte lärt sig huvudräkning på 6 år lär man inte göra det under nästa 3, eller nästa 6.
Skön tjuvlyssning f.ö. Jag hade tyckt det hade varit *lite* mindre pinsamt om det hade varit ett tal där man behövt ”låna”…men seriöst… ;)
Låt oss ta bort alla tekniska hjälpmedel som finns. Kanske ska börja med att ta bort alla datorer och så vidare. Vi kan träffas på nåt torg i nån stad och dela med oss av tjuvlyssningar. Låt oss leva på samma sätt som på 1700-talet då man minnsan räknade med huvudräkning.
Det kan inte vara så att intresset för matematik ökar när barnen börjar förstå matte och hur sakerna hänger ihop? Tror inte det blir roligare med matte för att man snabbt kan säga vad 56-23 är.
Alice: på min tid (och jag är bara 23) fick vi inte använda miniräknare på högstadiet och det gick bra ändå.. man kan ju ställa upp det på papper.
Jag håller dock med er här som säger att det är bättre att lägga fokus på problemlösningen istället för att räkna, det är nog det där räknandet som gör att många tycker matte är tråkigt.
Själv använder jag nästan alltid miniräknare nuförtiden eftersom jag ändå sitter vid en dator i jobbet. Med räknarens hjälp kan jag tänka på det som är viktigt, det vill säga uppgiften jag ska lösa och inte något fånigt tal.
Björn: Det är du som missar poängen. Jag menar inte att han skröt med sina 1337 skillz. Min poäng är att man lär sig hur man räknar på lågstadiet.
För resten, hur vet du vad Robert menar?
Matematik är bara ett språk. man blit inte smartare bara för att man är bra på matte.
Jag tycker att Word med stavningskontroll borde bannlysas från högskolorna. Ja från alla datorer faktiskt, har man inte lärt sig att stava ordentligt i skolan skall man banne mig straffas för det hela livet. Tänk förresten på hur få böcker som kommer att skrivas i framtiden om man inte behöver fundera på hur komplicerade ord stavas. Eller vänta då kanske man kan kan fundera på en bra handling istället…
men ffs vad alla hängde upp sig… det kanske var ett dåligt exempel, men om man t.ex. ska räkna integraler, och tilldelar x ett värde istället för att räkna ut i förväg kan det gå snabbare. men ja, jag kan multiplicera stora tal i huvudet också, så jag menar inte att jag inte vet vad 3×5 blir, bara att jag är lat :p
Oj…jag älskar verkligen när tjuvlyssningar spårar ur till diskussioner av det här slaget ;) och eftersom jag just kuggat min första mattetenta tänkte jag lägga mig i :P
Tydligt är att jag nog inte ens kommit in på LiTH om det inte varit för miniräknaren under matten på gymnasiet, men nu är man gravt handikappad som inte får ha den. Även om man efter ett halvår faktisk kan alla multiplikationstabeller (1-12) igen. Fast det kanske bara betyder att jag inte har något här att göra?
…och Michaela…exakta rötter som att √(8)=2√(2) eller som att √(8)≈2,828471247461900976033774448194… ? För tro mig, det övre är mer korrekt vilken dag i veckan som helst OCH du kan inte få det från en miniräknare.
Bogg: Och inte behöver man väl kunna stava alls egentligen, allt finns ju i ordböcker?
bättre: jag har aldrig fått lära mig huvudräkning på lågstadiet, eller så är det så länge sedan att jag inte har ett spår kvar. Vi fick lära oss multiplikationer utantill och algoritmer för att räkna med penna och papper. Björn förstod mig precis rätt. Jag använder en algoritm för att bryta ner uträkningen i lättare delar. I det här fallet är det nog exakt samma som används om du ska ge tillbaka växel i en kassa. Liggande stolar och siffror i minne fungerar helt enkelt inte i huvudräkning om man inte har nån ”rainman”-synapsbildning. Och jag tolkade din första kommentar som föraktfull.
Huvudräkning är himla bra att kunna just för att det blir svårt att fokusera på själva problemet om man måste hålla på att knappa på en miniräknare hela tiden!
Robert: Jag ber om ursäkt om du tolkade det föraktfullt (jag siktade på sarkastisk, har bara tröttnat på att lägga in smajlis), men jag tycker det är lustigt med folk som impulsivt förklarar saker. FÖ tror jag inte att man behöver rainman-synapser för att ta siffror i minnet, jag känner flera som klarar att komma ihåg ett pin-nummer i flera minuter.
Funderar på hur ”eon” får det till 24.
Angående hurvida dagens ungdom kan multiplikationstabellen eller inte så kan jag ju påpeka att jag lärde mig det i andra klass och har kunnat det utmärkt sedan dess.
Martin: Då kanske du hade mindre komplicerad högstadiematematik än vad jag hade.
Grabbarna var tydligen borta den dan de hade matte i skolan…
Ey, fjortisen förökte va smart 8D
Hahaha, man mår nästan dåligt över att det är just i Västerås. :)
Vi har ju så mycket att skryta med menar jag..
Vi har ju.. Eh.. Eh.. Linda Rosing!
anw: fast ordböcker måste väl anses som samma sorts hjälpmedel som miniräknare, eller?
Brann, brann, brann!
Prygla föräldrarna och de ansvariga politikerna sida vid sida
Jahaja, vem vet om den där fjårtisen och gubben kunde stava till översittare. Alla är vi bra på olika saker. Alla har inte ens lärt sig skriva och räkna i den åldern som vi i-landsmänniskor har.
Själv hade jag problem med multiplikationstabellen redan från start. Men jag är en jävel på språk. Och för övrigt klarar man sig utmärkt på att kunna överslagräkna i vardagen.
På min tid (nuvarande) har vi en regel i skolan att man får använda minirääknare när kunskaperna inte räcker till. Sorgligt nog har femton pers kunskaper som räcker fram till 5*5
Och den där staden ska man bo i :S
det blir väl 22? 56-34 väl?
Skolans fel. Man skall givetvis räkna från vänster
till höger i huvet men det blir svårt med låneproceduren
som alla drabbas av i skolan.
men va? det blir ju inte ens sexton. pinsamt för henne, måste jag säga!
nr 31. Eon.
Du verkar vara en sån som faktiskt behöver en miniräknare. 56-34=22! ;)
asså jag måste bara säga att alla har sina sätt att räkna och mitt är att jag kanske skriver upp talet, sitter och stirrar på det någon sekund, får svaret I HUVUDET, kan ej förklara det bara VET att det är rätt och jag är 15 snart 16 och kommer förmodligen få problem med att inte kunna förklara!!!!!!
förresten blev det lite FÖR mycket debatt och politik, DET SKA BARA VARA KUL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!