Frågan är om det lät värre än den här gången…

Tåg, Linköping-Norrköping

Två tjejer ~23, troligen lärarstudenter, diskuterar läraryrket.
Tjej 1: Det var så pinsamt, förra veckan när jag åkte med Lisa…
Tjej 2: Mhm?
Tjej 1: Ja, vi diskuterade huruvida vi skulle klara att ”vicka” en mattelektion. Och en kille satt mittemot oss, helt uppenbart att han tjuvlyssnade.
Tjej 2: Mmm…
Tjej 1: Hur som helst så kom vi in på hur man delar med noll. Tre genom noll måste ju vara tre, fem genom noll måste vara fem.
Tjej 2: Mmm..
Tjej 1: Sen märker vi att killen knappt kan hålla sig för skratt. Ååå, vad dumma vi måste ha låtit… Tre genom noll måste ju vara noll, så klart.
Tjej 2: Ja det måste det ju, haha!
Tjej 1: Fan vad vi skämdes!

141 thoughts on “Frågan är om det lät värre än den här gången…

  1. kapi says:

    vad får man om man deriverar en ekonom?

  2. Tjogun1 says:

    Alla lärare är INTE dumma.

    Dock är min egen erfarenhet att de som är professorer i ett ämne, och inte utbildade lärare, är något bättre. Kanske beror detta på att då man väljer att bli proffessor har man redan ett brinnande intresse för ämnet och lever för att lära ut det till andra.

    Jag hade en fantastisk mattelärare på gymnasiet som var otroligt begåvad och kunde förklara på alla nivåer, vare sig man tyckte det var svårt eller lätt. Tyvärr blev han inte uppskattad för sitt fantastiska arbete eftersom han, ve och fasa, ställde krav på eleverna. Så han slutade och vi fick en nykläckt tjej från lärarhögskolan som inte kunde ett skit. Det var otroligt sorgligt.

    Så alla lärare är inte dumma, men jag förstår var de dåliga ryktena om lärarhögskolan kommer från.

  3. Ek. stud. says:

    # 100: Ingenting, eftersom vi inte har någon funktion =)

  4. Daniel says:

    Att komma med kommentarer som att tjejerna skulle vara dumma i huvudet är omogna och omotiverade. Även om man är dålig på matematik kan man fortfarande vara mycket kompetent i andra ämnen. Naturvetenskap är inte allt.

  5. Blärp says:

    Lustigt att det tog 75 kommentarer innan nån påpekade varför x/0 inte är lika med oändligheten.

  6. Arla says:

    Tänk om den tjuvlyssnande lärarstudenten skickar in sitt bidrag… :-)

  7. Ingenjörn says:

    Kalle #84:

    Det blir till att ta fram böckerna för din del :-)

    Om du inte orkar kan du knappa in sqrt(-1) i t.ex. Matlab, då ser du att svaret är 0 + 1.0000i, dvs i.

    Bakke #88:

    Det är helt korrekt att man använder beteckningen j i el/elektronik eftersom i normalt betecknar ström.

  8. Kluivert says:

    66 David> Jag är ekonom, hurså?

    Det urval jag har av lärare och lärarkandidater är tillräckligt stort för att jag ska få ett tillförlitligt urval för att kunna dra slutsatser om den totala populationen.

    Mao så anser jag att min sågning av den svenska lärarkåren (inte yrkeskåren lärare, väl märk, utan lärarkåren) är korrekt. Det är inte fel på läraryrket, men däremot på dem som innehar det.

  9. Kluivert says:

    61 Saga> Om du ska få lära mina ungar språk får du nog ta och lära dig stava innan jag släpper till.

    Problemet med människor i allmänhet är att de inte känner sina egna begränsningar.

  10. Grammatikfreak says:

    96 J: Nejdå, alla elever har inte rätt att bli undervisade på sin nivå. Min mattelärare har inte rätt att undervisa på gymnasienivå, så jag får repetera nians kurs igen. Ganska tråkigt.

  11. David says:

    Jodu Kluivert jag undrade därför att jag är så förbannat trött på att människor utan insikt i vad läraryrket innebär ska sätta sig över lärare och lärarstuderande och veta bättre. Och det spelar ingen roll hur många släktingar du än har som har jobbat inom pedagogisk verksamhet, DU har inte gått utbildningen och vet därmed inte hur den är uppbyggd.
    alla har en åsikt om lärare. Det är ett yrke där man får stå ut med mycket skit. Och jag vill bara ta chansen att försvara mig och LÄRARKÅREN.
    Och huruvida ditt urval är nog stort för att dra rimliga slutsatser finner jag ointressant då allting är grundat på dina subjektiva bedömningar.

    Till alla som klagar på flumpedagogiken:

    En lärares uppdrag är inte att lära ut. Det är inte så att min kunskap ska överföras till eleverna. Jag får en utbildning där jag lär mig att hjälpa eleverna ta till sig kunskap på sina villkor. Den gamla stilen att stå vid katedern och mässa dagarna i ända rakt in i väggen stämmer inte överens med vad modern forskning har kommit fram till. Det är ändå det som Svensson skriker efter utan att sätta sig in i vad det handlar om.
    En engagerad och kunnig lärare är naturligtvis intressantare än en som inte bryr sig speciellt mycket, och allmänbildning är en av lärarnas viktigaste kvalitéer, tillsammans med lett gott ledarskap och en social kompetens. Men det spelar ingen roll hur mycket du vet om något, om du inte kan se till att alla i klassrummet tar till sig det du pratar om.

    Oj det blev ett långt inlägg. Men nu är jag nog klar.

  12. En ingenjörfan till says:

    Sqrt(-1) är inte definierat för de reella talen och man kan tänka att kvadraten av ett negativt tal är >0. Det blir dock definierat när man introducerar de komplexa talen. Och som folk ovan har sagt så är det mycket användbart vid elektronikberäkningar som den s.k. jω-metoden.

    Det är kul eftersom det är ett uppenbart dumt misstag även om inte alla förstår det.

  13. Ingenjörn says:

    #112

    Nej naturligtvis är sqrt(-1) inte definierat för de reella talen, lika lite som 0.2 är definierat för heltalen eller -1 för de positiva reella talen.

  14. 08 says:

    Saggezza: Nej du sensuella Isabella. Jag hackade bara på de som tyckte att de skulle hacka på andra. Du råkade vara en av dem. Skitkul hobby. =) För övrigt är inte ”vart” istället för ”var” ett stavfel. Det är helt fel ord, precis som i det andra exemplet…
    Tove #99: Om du, snälla, kunde pröva att läsa mitt inlägg en gång till så skulle du se att jag skrev just det som du skrev. Alla kan inte kunna allt om allt, inte ens inom sitt eget yrke etc.

  15. bakke says:

    Svar: Derivera en ekonom, är väl n0ll

  16. bakke says:

    Ledtråd till roten ur NISSE är den kommutativa lagen a*b=b*a. Det finns svar…men det är mycket långsökt.

  17. J says:

    Grammatikfreak: I läroplanens värdegrund står att ALLA barna har rätt till stimulans. Man har också rätt till individualiserad undervisning. Om din lärare inte klarar det borde den be om hjälp av något närliggande gymnasium eller åtminstone låta dig försöka med gymnasiekurserna på egen hand.

  18. Saggezza says:

    Jag förstår inte riktigt fortfarande varför? Hackar på andra? Jag har inte hackat jag har försvarat mig och mitt framtida yrke! Dessutom så kan jag inte påstå att jag är speciellt noga med att rätta mina fel i inlägg som jag oftast skriver när jag är förbannade eller skriver i hast. Att dessutom ta upp något jag skrivit i ett annat orelevant inlägg anser jag vara helt onödigt by the way.

  19. Jonas says:

    Varför kan man inte derivera en inkompetent lärarstudent?
    – De uppfyller ingen funktion.

  20. Samruc says:

    Ok, den här är ju klassisk, men ni som vill dra roten ur minus ett, tex Ingenjörn ovan, får gärna förklara var felet ligger:

    1 = sqrt(1) = sqrt (-1*-1) = sqrt(-1)*sqrt(-1) = i * i = -1

    1 kan ju inte gärna vara lika med minus ett? :)

  21. melin says:

    Bakke: kvadratroten ur NISSE blir smör

  22. Dennis says:

    AnnaS 4: du ahr helt rätt.

  23. Ingenjörn says:

    Samruc:

    sqrt(a*b) = sqrt(a) * sqrt(b)

    gäller ej i det komplexa talplanet (däremot gäller det för reella tal större än noll). Som vi redan påpekat ovan är sqrt(-1) inte definierat i det reella talplanet, för att det skall vara meningsfullt måste du ta till komplexa tal. Och då gäller inte ovanstående som sagt.

  24. Ingenjörn says:

    korrektion:

    ..(däremot gäller det för reella tal större än ELLER LIKA MED noll)..

  25. Alexandra says:

    Hur kan någon försvara att lärare inte är ämneskunniga? Visst, förmåga att lära ut (pedagogik och didaktik) är också mycket viktigt, men det är inte så att kunskap i det ena ämnet utesluter det andra.

    Det är ungefär som jag som ingenjör skulle argumentera att jag behöver lära mig någon matte, eftersom jag är duktig på att programmera.

    Lärarutbildningen är (fram tills nu) 4.5 år, och på den tiden så borde man kunna klara av att bli kompetent på mer än en sak. Att säga något annat är ungefär detsamma som att anse att alla lärare verkligen är inkompetenta.

  26. degbunke says:

    Tjejerna fick nog ett ”Division by zero error”, som min gamla dator råkade ut för nån gång. Hehehehehe.

    Och jag hoppas verkligen att de byter karriär innan det är försent och de har hunnit korrupta flera generationer ungar… Suck.

  27. David says:

    Klart som fan att det är viktigt med ämneskunskaper. Men det verkar som att folk utgår från att man menar gymnasielärare när man säger att man studerar till lärare.
    Jag ska bli lärare i årskurs 4-6, och jag har läst matte, svenska, engelska och Sammhällsorienterade ämnen på högskolenivå. Men det jag har lärt mig i mina ämnesstudier är framför allt den didaktiska biten. Hur ska jag t.ex. kunna konkretisera så att eleverna tar till sig areabegreppet på ett bra sätt och inte bara lotsas förbi problemet? Det är naturligtvis viktigare för mig att veta än att fräscha upp min kunskaper om integraler och differentialekvationer.

  28. David says:

    samhällsorienterade med ett m såklart. halkade på tangentbordet, så kom inte och hugg nu era språkfascister.

  29. Gurk says:

    Historien upprepar sig som man brukar säga…

  30. Bananen says:

    Integer divided by zero error :P

  31. Annika Marklund says:

    Jag fattade inte ens varför det här var roligt innan jag läste kommentarerna, eftersom jag inte hade någon aning om att det inte går att dela med noll. Tur att inte JAG ska bli mattelärare. Och helt sanslöst att jag fixade matte D (även om de var x antal år sedan nu)…

  32. J says:

    David: Jag anser att även mellanstadielärare som undervisar i matematik bör veta vad som händer om man dividerar med noll, hur ska de annars kunna svara när någon frågar? Överhuvudtaget tycker jag att grundskolelärare borde ha större ämneskunskaper. Grundskolematematiken baseras i många fall på universitetsmatematiken och om läraren förstår denna har den lättare för att förklara varför något är som det är. Ett mellanstadiebarn förstår kanske inte de mer avancerade delarna men om läraren förstår dem har denne lättare att förklara på ett sätt som eleven kan ta till sig.

  33. David says:

    Håller med. Men jag och många grundskolelärarstudenter med mig förstår ju att det inte går att dela med noll. Det räcker att förklara så för ett mellanstadiebarn. 3 bananer uppdelat på noll personer…..det händer ju inget då. Det är inte heller nödvändigt att läraren sitter inne med alla svar. Om läraren inte vet…vilket självklart händer eftersom mellanstadiebarn ofta har oerhörda kunskaper om sitt specialintresse, (själv visste jag betydligt mer om dinosaurier än min lärare) räcker det gott med att läraren och eleven tar reda på detta tillsammans. Det är ingen katastrof att inte kunna svaret på frågor.
    Men jag håller helt med om ditt resonemang att läraren har lättare att förklara om denne har en högre kunskapsnivå än vad han/hon ska förmedla.
    Sen att du tycker att lärare i grundskolan har för låga ämneskunskaper får stå för dig. Jag vet inte vilken information du har att tillgå som får dig att tro att den är för låg.

  34. J says:

    Jag tycker att de flesta grundskolelärare har så mycket ämneskunskaper som man kan begära. Däremot önskar jag att det vore rimligt att kräva mer. Jag kom med frågeställningar om problem som min lärare inte ens såg när jag gick på mellanstadiet, problem som jag fick vänta många år innan jag fick svaret på men som jag nu skulle kunna förklara på en nivå lämpad för ett (intresserat) mellanstadiebarn. Jag är inte heller säker på att jag skulle ha köpt din förklaring på 3/0 när jag gick på mellanstadiet så man bör ju ha tillräckligt bra koll för att kunna förklara på ett par olika sätt (vilket jag inte ifrågastätter att du kan).

  35. David says:

    Ok. Nej jag vet, min förklaring var inte den bästa. Men om eleven inte blev nöjd så skulle jag ha sett till att kolla upp det till nästa lektion och förklara bättre då. En lärare kan inte vara expert på allt.
    Vi måste ju dessutom ha kunskaper om ledarskap, gruppsammanhållning, specialpedagogik, integrering av elever med annan kulturell bakgrund, konflikthantering, barn- och ungdomspsykologi, utvärdering och bedömning, känna till lagar och regler i skolans styrdokument m.m.
    På detta kommer alla ämneskunskaper, didaktiska kunskaper kopplade till ämnena samt en massa praktik.
    Jag kan helt enkelt inte läsa 60 poäng i varje ämne, eller vad det nu är som är önskvärt.

  36. J says:

    Jag vet, det är därför jag sa att jag tycker att de flesta lärare kan så mycket som man kan begära.

  37. zan says:

    Saggezza #75: Så, ska vi helt enkelt enas om att lärare är precis som andra människor, och att det gör folk skiträdda och ganska upprörda?

    Ber även om ursäkt för förolämpningen.

    Som en sista (jag lovar!) parentes tycker jag att det på lärarsidan har blivit lite för mycket pedagogik och lite för lite allmänbildning och konkreta ämneskunskaper i undervisningen idag. Eleverna får fanimej ta och anstränga sig lite själva också.

    Dessutom har det blivit så synd om de som har begränsad begåvning och lässvårigheter att varenda unge snart är dyslektiker och har stressproblem och fan vet vad som innebär att de inte orkar läsa så många böcker eller lära sig något. Tro fan att ungarna är stressade när de måste sitta i skolan halva dagarna – de hinner ju inte vara hemma och bli överstimulerade, vilket de senare måste kompensera genom att försöka bli ännu mer överstimulerade.

  38. skadad av NV says:

    Tabris kommentar var ju nästan roligare än lyssningen :P

  39. anonym says:

    tänkte bara att det kanske är relevant att det inte framgår huruvidare tjejerna hade matte som inrikting,
    som lärare är det vanligt att man vickar i ämnen man inte själv har.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *