Det kan bli dyrt för Ica. Jag tar en kexchoklad, tack! Eller… kanske ska köpa upp hela lagret när jag ändå är i farten, jag har råd! Oooh, jag kan bli rik på det här!
Huh? Din tankegång här är svårare att följa, än att lösa affärens mattenöt. Hur kan du köpa många, ev hela lagret, för en tia (eller kanske hundralapp)? Tio spänn är ju styckpriset, hur får du det till ”hela-lagret-pris”? Jag gissar att du har tänkt fel, eller så är det jag som bara inte ser affärens matematiska/logiska misstag. O i så fall är det jag som inte har öppnat tankesmedjan tillräckligt. Skulle vara kul om du utvecklar din tankegång lite. :)
@ Anna, jag vet inte, men tror väl ändå lite på det när flera säger samma sak. Det s-k-u-l-l-e kunna vara så, för när man räknar med fakultet händer något liknande. Ett värde noll ( 0 ) blir ett ( 1 ) i fakultet. 0 = 1. Omöjligt, men matematiskt rätt. K-a-n vara nåt liknande med det här -10…….. kanske.
(-10)*(-10)=100. 10*10=100. Således är roten ur 100 både 10 och -10. Går lätt att kolla upp om du inte tror det. Sedan är det möjligt att som ”matematikern” skriver att rottecken inte används på -10.
Medan det är sant att både 10 och -10 är kvadratrötter till 100, så står själva roten ur-tecknet √ *enbart* för den positiva (principiella) roten. √100 är alltså alltid lika med 10, aldrig lika med -10. Kvadratroten -10 kan på sin höjd skrivas som -√100.
@Matematiker: Om det nu är skillnad på en kvadrat-rot och ”roten ur”, så undrar i alla fall pissenisse hur kvadratrotstecknet ser ut? Dessutom undrar pissenisse varför han ägnade sig 4år på teknsisk-fysik i högskolan och lärde sig inte bara negativa utan dessutom imaginära (som dessutom kunde vara negativa) resultat av att lösa ekvationer av högre grad en ett. Kanske det bara var en imaginär utbildning med ett negativt slutresultat (dvs studieskulder)?
Tack, Matematiker. Jag hoppas att det var det sista på det ämnet. Kolla flashback-tråden om 0.999… för ett exempel på hur det kan gå när folk stödjer sig mer på till synes rimliga hypoteser än på vedertagna definitioner. Huga.
Inte nötter.
Rötter.
ICA som begränsar sin målgrupp till matematiker?
Roten ur 100 kan ju även vara -10, så då får ICA ge bort en tia istället?
Kan även vara 10? Vad skulle det annars kunna vara? Iofs kan det ju faktiskt vara -10.
Det kan bli dyrt för Ica. Jag tar en kexchoklad, tack! Eller… kanske ska köpa upp hela lagret när jag ändå är i farten, jag har råd! Oooh, jag kan bli rik på det här!
Huh? Din tankegång här är svårare att följa, än att lösa affärens mattenöt. Hur kan du köpa många, ev hela lagret, för en tia (eller kanske hundralapp)? Tio spänn är ju styckpriset, hur får du det till ”hela-lagret-pris”? Jag gissar att du har tänkt fel, eller så är det jag som bara inte ser affärens matematiska/logiska misstag. O i så fall är det jag som inte har öppnat tankesmedjan tillräckligt. Skulle vara kul om du utvecklar din tankegång lite. :)
Då roten ur 100 blir både 10 och -10 så kan man ju hävda att ICA ska betala 10kr för varje bit man köper…
Många snillen spekulerar här. Roten ur 100 är 10 inte -10
@ Anna, jag vet inte, men tror väl ändå lite på det när flera säger samma sak. Det s-k-u-l-l-e kunna vara så, för när man räknar med fakultet händer något liknande. Ett värde noll ( 0 ) blir ett ( 1 ) i fakultet. 0 = 1. Omöjligt, men matematiskt rätt. K-a-n vara nåt liknande med det här -10…….. kanske.
(-10)*(-10)=100. 10*10=100. Således är roten ur 100 både 10 och -10. Går lätt att kolla upp om du inte tror det. Sedan är det möjligt att som ”matematikern” skriver att rottecken inte används på -10.
Medan det är sant att både 10 och -10 är kvadratrötter till 100, så står själva roten ur-tecknet √ *enbart* för den positiva (principiella) roten. √100 är alltså alltid lika med 10, aldrig lika med -10. Kvadratroten -10 kan på sin höjd skrivas som -√100.
Precis, som en av mina föreläsare i matematik sa: ” roten-ur är inte schizofren”.
@Matematiker: Om det nu är skillnad på en kvadrat-rot och ”roten ur”, så undrar i alla fall pissenisse hur kvadratrotstecknet ser ut? Dessutom undrar pissenisse varför han ägnade sig 4år på teknsisk-fysik i högskolan och lärde sig inte bara negativa utan dessutom imaginära (som dessutom kunde vara negativa) resultat av att lösa ekvationer av högre grad en ett. Kanske det bara var en imaginär utbildning med ett negativt slutresultat (dvs studieskulder)?
Tack, Matematiker. Jag hoppas att det var det sista på det ämnet. Kolla flashback-tråden om 0.999… för ett exempel på hur det kan gå när folk stödjer sig mer på till synes rimliga hypoteser än på vedertagna definitioner. Huga.