Etikettarkiv: Norra Sverige

Gunvor – nere med gatan sedan 1939

Gågatan, Östersund

Två damer ~70 går på stan. Båda har basker. Dam 1 har rullator.
Dam 1: Du springer ju ifrån mig!
Dam 2: Du måste snabba lite på stegen, annars håller man sig inte ungdomlig!
Dam 1: Jaha, är du så ungdomlig då?
Dam 2: Jaa, jag motionerar ofta. Och så köper jag ju mina kläder på Hennes och Mauritz!
Dam 1: Jamen då förstår jag varför du klär dig som en tant. Det är ju på det där Onoff alla köper sina kläder nu för tiden!

Cred: Anji

Lammkött och majbrasa – alla är bjudna!

Buss mot Granlo, Sundsvall

Två killar ~16 sitter långt bak i bussen och pratar. En man ~40 från sätet framför vänder sig mot dem och pekar ut genom fönstret där en ung tjej passerar.
Mannen: Såg ni tjejen där ute!
Kille 1: Va?
Mannen: Hon var snygg hon, såg ni henne inte?
Kille 1: Näe.
Mannen: Nä, ni kanske inte kollar efter tjejer. Är ni tillsammans?
Kille 2 (ironiskt): Hehe, javisst.
Längre fram i bussen tittar en kvinna ~50, med väldigt risigt brunt hår, irriterat mot deras håll. Hon mumlar något. I samma stund stannar bussen och en av killarna ska kliva av. Han går mot bussdörren och passerar kvinnan som ser smått obekväm ut.
Kvinnan (väsande): Jävla slampa!
Kille 1 (osäkert): Eh… va? Jag?
Kille 1 går trevande ut och dörrarna stängs. Kvinnan sitter kvar och ger honom elaka blickar genom bussfönstret.
Mannen: (förvånat) Jösses, vilken majbrasa! Ibland förstår jag er killar…

Cred: Topmac

Det är nog bäst att säga pass till det förslaget

Hudiksvall

Tjej 1 ~18: Du, om inte jag hittar mitt pass innan jag ska till Frankrike, kan inte jag låna ditt då?
Tjej 2 ~18: Hm, ja kanske. Eller nä, då kommer inte jag komma in på krogen ju!
Tjej 1: Visst ja. Fan att det är över en helg.
Tjej 2: Men du kanske kan låna mitt gamla?

Cred: Maria

Avdelning Inget som kommer lätt är värt att ha?

McDonald’s, Östersund.

En tjej ~18 sitter och läser när en tjejkompis ~18 snabbt sätter sig på sätet mittemot.
Tjej2 (ivrigt): Asså, du anar inte hur jävla snygg han var, han som jag lämnade avin till!
Tjej1: Jaha, du menar när du var på Swedbank?
Tjej2: JA! Asså han hade … (hon berättar upphetsat om hans hår, ansiktsdrag och kändisar som han liknar)
Tjej1: Men gud! Han låter ju som värsta prinsen… (med sänkt röst)… skit att man inte har nåt som ska betalas in då…
Tjej2 blir tyst en liten stund. Sedan slår hon beslutsamt näven i bordet.
Tjej2: Jag har det. Asså, jag har det! Jag vet precis hur man ska få reda på vad han heter!
Tjej1: Okej…?
Tjej2: Ja, men vi gör så här! Jag har ju en tjugolapp. Den tar du, och så sätter du in den på mitt konto. Och sen, då tar jag ut den i automaten utanför. OCH! Har vi riktig jävla tur, så är det bara han som man kan gå till. Då kollar du in hans namnbricka och memorerar det namnet. Sen så får vi kolla resten på datan. Det finns ju massa register! Man kan se om han är singel och massa sånt intressant!
Tjej2 (lutar sig fram medan hon sänker rösten): Asså, jag var så jävla nervös att jag inte ens såg den! Du kan förstå att han är värd det här extrajobbet!
Tjej1: Ja fan, men vi gör det då! Men då måste jag ha din, typ, kod?
Tjej2: Ja, just ja. Kontonumret? Då måste vi gå hem till mig och hämta det först.
Tjejerna packar ihop sina saker och går snabbt ut ur restaurangen.

Cred: Tjejen vid bordet bredvid

"Håll dig till anti age-krämer istället, morsan!"

Norrlands universitetssjukhus, Umeå

Mamma och dotter ~17 sitter tysta bredvid varandra.
Mamman (bryter tystnaden): Så jävla nice det var igår…
Dottern: Ursäkta, vad sa du?
Mamman: Men är det inte så man säger nu för tiden?
Dotter: Jo, när man är ung är det ok. Men du är gammal då är det patetiskt. Bra försök dock.

Cred & rubrik: julia