Avskedet kom som ett brev på posten

ICA Nära, Linköping

Kund: Säljer ni frimärken här?
Kassör: Javisst!
Kund: Tio frimärken, tack.
Kassör: Men jag har bara tio frimärken, och om du köper alla så tar de ju slut, då finns det ju inga kvar.
Kund: Öhhhh?
Kassör: Men du kan få köpa sju frimärken.
Kund: Ehh, jaha. Sju frimärken, tack.

75 thoughts on “Avskedet kom som ett brev på posten

  1. Vicky says:

    # 40: så man får inte köpa vad man vill i en affär? ”nej du får inte ta den sista mjölken, någon annan kan vilja ha den?”

  2. Maja says:

    meh.. hahaa!

  3. Henrik says:

    Låter som serviceförrådet gula kvadraten nere i Flottans örlogshamn i Karlskrona när man ville hämta ut något.
    Så här lät det då:
    Jau, vi haur at, men du kan inte fau det, för någon kan behauva det.

  4. TrueReality says:

    de där hände mig förra veckan, jag bad om att få köpa 10 frimärken ( ett häfte) och mannen tar fram 2 st frimärken, och jag förklarade att jag bad om 10 st……och hans svar de samma, men då har jag inga kvar till nästa kund som kommer och behöver frimärken…..Och jag bara, ok…..Men nekar du kunder om allt om de håller på att ta slut, typ cigaretter och dyl, för att du är rädd att de tar slut…….är inte de meningen att ha affär att sälja slut på varor! Behöver väl knappast tala om att jag köpte inte hans ynkiga 2 st frimärken….jag köpte ett häfte på 10st ngn annanstans! Needless to say, Weird people!!!!

  5. Phobos says:

    #51, Klart du får men att köpa upp hela lagret får du nog inte göra, 1 mjölk? javisst, 5 mjölk? självklart, 35 mjölk? skulle inte tro det.

  6. Filosofia says:

    Haha, men trots att det är lite småkorkat har jag faktiskt också tänkt den tanken. ”Men då kan jag ju inte sälja några till nästa kund”. Det är faktiskt logiskt i det ologiska eller något.

  7. Cajoline says:

    HAHA den var ju jätterolig :D

  8. Haggan says:

    ADMINISTRATRIS!!!!!
    Jag har jobbat som postombud själv och ibland fick vi tillsägelse av chefen att ”nu är det ont om frimärken, se till att de räcker tills imorgon när nästa sändning kommer”. Men man får ju vara lite smidig ändå, t ex när kunden ber att få köpa 20 frimärken säger man ”å tyvärr har jag bara 10 kvar…”

  9. Oxido says:

    #45 heroin: vissa tål kritik bättre än andra, så är det bara.
    .
    #58 Haggan: perfekt, det får en ju att tänka domi… vilket vi gillar.

  10. Blubben says:

    Administratös borde det väl bli? :)

  11. Jonny says:

    Jag tycker det är rätt av kassören. Fast kanske skulle börjat med att fråga hur många kunden verkligen skulle använda just nu. Frimärken är ju en sån sak som man köper och har liggandes ett par hemma. Men om kunden ändå skulle använda alla så borde den ju få köpa dom.
    Så referenser till mat och dyl. som i vissa kommentarer ovanför tycker jag inte är några bra jämförelser.

  12. Tim says:

    Sovjet, någon?

  13. Helena says:

    Ähh, kassören var nog bara puckad, samt hade ett osunt band till butikens frimärken….

  14. Arvin says:

    Atlas shrugged.

  15. Tristan says:

    Får väl vara tråkig och inte förstå då. Om man låter en kund köpa hela lagret av nån särskild vara så blir resten som kommer in och vill ha den varan toksura och griniga för att man har slut. Ibland gömmer vi undan vissa saker när vi vet att det är något nån brukar köpa massor av när vi bara har ngåra få kvar. Har besparat mig många griniga kunder… :)

  16. Tristan says:

    (dvs, det handlar faktiskt inte om att sälja, sälja, sälja hela lagret på en gång. Först och främst handlar det om att försöka göra varje kund som kommer in i butiken nöjd. Den här kassörskan skulle aldrig få spraken av mig :) )

  17. Doublewood says:

    Låter som ”Serviceförrådet” på Livgardet (de som myntade uttrycket ”’Nej’ är också service”), när jag försökte hämta ut skyddsmasker till min grupp (dvs enligt utrustningslistan), jag fick inte hämta ut de sista – för det kunde komma någon annan som behövde den sista..

  18. Haggan says:

    Tristan, det märks att du har fattat. Det är dålig service att varor tar slut och kan man smyga undan grejor så gör man det. Alla ni som inte jobbar i butiker har ingen aning om hur ofta ni får höra vita lögner av kassörer och dylikt! ;)

  19. Fia says:

    haha! vem älskar inte ica nära i linkan? Är iofs Sveriges typ dyraste butik så det var nog tur att kunden inte fick köpa fler än 7 st! ;)

  20. Helena says:

    Jovisst förstår jag din poäng Tristan, men hade det inte varit lite smidigare att säga ”tyvärr så har jag bara 7 frimärken kvar”.

  21. Greven says:

    Det var ett herrans tjat om Sovjet hit och dit. Klart man inte vill sälja hela lagret till en kund, finns väl inget som är så dålig reklam för en butik som när nånting tar slut och kunden måste gå till en annan affär.

  22. Tristan says:

    Helena: javisst hade det varit det men själva poängen är ju densamma…?

  23. Marcus says:

    Innan vi flyttade kontoret så brukade vi handla lunch på Vivo, och då och då blev det revbensspjäll. Då vi var 10-12 personer så brukade det bli mycket revbensspjäll och potatissallad. En dag så förbjöd Vivo oss att handla revbensspjäll hos dem längre eftersom vi köpte alla de hade och då fanns det ju inget kvar för de andra kunderna som kommer senare under dagen..

    Vivo förlorade en trogen kund.

  24. Ellie says:

    hur måga får nästa köpa då två?

  25. atombomb says:

    73 marcus: Hade Vivo då varit det mista smidiga hade de förstås beställt in mer potatissallad och revbensspjäll, då de visste att det gick åt. mkt korkat!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *