Gymnasieskola, Piteå
Naturvetarklassen är på väg in i klassrummet för sin naturkunskapslektion. Läraren har lagt fram plastfickor med olika växter på ett bord.
Elev: Euuu! Vad är det där för gröna grejer?
Lärare: Det kallas växter, och där rök ditt betyg!
Cred: Pasi
Man blir ju rädd när man läser kommentarerna, snälla inse att läraren är ironisk. Hade han varit seriös hade han ju aldrig sagt det inför klassen…
Troligt scenario är ju att killen ser massa växter som han inte känner namnen på (vilket inte heller är ett krav då han skall få lära sig dessa nu) och frågar då ”Vad är det där för gröna grejer?” och syftar på namnen på växterna och inte på att det är växter. Läraren förstår att eleven syftar på namnen på växterna, men tycker frågan är roligt ställd och tar tillfället i akt och svarar skämtsamt ”Det kallas växter, och där rök ditt betyg!”…
Öh okej kommentar nr 47 har INTE jag skrivit.
Johan: du som är så smart borde väl ändå fatta att jag menar att det finns faktiskt lärare som dömer elever efter programmet, och det är ju fel.
Nr 5: Nej, han har inte sagt det. Han kan ínleda en lektion med att säga: Vad händer den 25 januari 1910?
Om ingen vet det så kommer det ”Men det ska ju ni kunna när ni går samhäll!”
Är det därför man går i skolan, för att man kan allt?
Detta är så typiskt sverige, klagar på allt och alla HELA JÄVLA TIDEN. Varför måste man alltid lägga sig i?
Jag förstår Alex, jag har en lärare som är precis lika dan. Varför måste man alltid bedömma en elev efter gymnasieprogram?
Min klass och byggprogrammet har samma mattelärare. Men vi får alltid svårare prov ”för vi ska ju kunna sånt redan.” Jasså, jag trodde vi alla fick samma utbildning på högstadiet?
Jag tror läraren drev lite med eleven. Dum fråga får dumt svar. Biologilärare är såna…
Ska väl tilläggas att jag i kommentar #55 inte är samma Mattias som längre upp i tråden…
#50. Så är det inte. Ke A, Fys A och Bi A ger samma behörighet som Nk B. Inte tvärtom som du skrev.
”vadå tjej??”: Som WysiWyg sa, jag menade inte baserat på kunskap utan på uttrycket, ”Euuu” låter mer som nåt en tjej skulle säga.
Jodan: Äntligen en vettig kommentar som sammanfattar det som ingen tydligen förstår. Tack!
Vad f.. den klippte min första kommentar?
Jag sa då att jag tror att läraren skojar med eleven. Dum fråga förtjänar dumt svar. Biologilärare är lite speciella…
Daniel skrev den absolut bästa kommentaren hittils. Inför burgerflippningskurs på samhäll… =P
Josefin – Alla får inte samma utbildning. Tror det är ganska stor skillnad på nivån på en mattelektion för de teoretiska programmen och för de mer praktiska. Då är det kanske inte så konstigt att proven blir svårare… Men det nationella provet är fortfarande detsamma.
Jag måste väl också berätta nått skoj om nån lärare man haft. På högstadiet hade jag en matte/kemilärare som delade ut betyg efter vart i klassrummet man satt.
Längst fram var MVG-raden. Sen kom vg, g och ig…
Cool som man va satt man ju längst bak, fast jag fick mvg ändå :)
På chalmers hade vi en matteföreläsare som, efter att folk påpekat att han skrev fel massa gånger, vände sig om och sa att han inte kunde föreläsa när folk avbröt honom och han skulle ta det med dom efteråt.
Jävligt bra, slutade anteckna efter det…
#44 Erika W: Jo, går man hela vägen tillbaka till Peanos axiom, så kan det nog bli uppåt 30 sidor text – det låter inte orimligt :)
Huruvida något matematiskt bevis är ”vetenskapligt” stringent i den vanliga naturvetenskapliga meningen är en gammal, såvitt jag minns oavgjord (med reservation för att jag inte är vetenskapsteoretiker!), fråga angående vad som menas med ”vetenskapligt” – inga matematiska bevis uppfyller nämligen kravet på att vara ”experimentellt falsifierbara” (jfr. Karl Popper).
Så: vad menar du överhuvudtaget med ”godtagbart vetenskapligt argument”?
Men för att inte bara vara OT här: vad jag skrev var ”siffra”, inte ”tal”. Jag borde ha skrivit istället ”en elev ser en (snyggt skriven) trea skriven på tavlan, och frågar: vad är det där för krokig figur?”
Åh vad jag älskar när person 1 sagt något som person 2 gnäller om och person 3 inte kan låta bli att kommentera! Sen kommer person 4 in och gör sig lustig över person 3.
Det, mina vänner, är Sverige det! :-D
armon: hahah! du skojar. tror 90% av min klass fick mvg i naturkunskap på naturprogrammet. det var en löjlig kurs.
för att behöva göra extraarbete för att slippa ig kan du inte ha brytt dig särskilt mkt
#11, Elin: Hur i hela friden ritar man något som ska föreställa klorofyll?
Hoppas han skämtade :)
Rök? Växter? Röka växter?
Blärp – som en ärta ungefär… =P
Biologi suger.. därför (delvis) man inte går natur ! :D
btw, i piteå är det typ snö året om så de ser väl aldrig växter där.. så kanske inte så konstigt, i stockholm blir det väl en isklump?
HAHAHA XDD
hehe kul!
Visst #70 … tror jag måste rasta renen nu!
Fler sådana lärare!
Och ni yngre tyckare här på olika program som klagar över allt konstigt era lärare förväntar sig att ni ska kunna: om ni jobbar på det ålderdomshem jag hamnar på i framtiden, känns ättestupan som det mest lockande alternativet. =)
Tänk så här: Hon kanske menade just de växterna, inte att hon inte visste vad det var. Vem som helst kan ju se att en växt är en växt, om inte denna är ovanligt puckad.
Ja så går det när man går på Strömbacka… I Lule är vi naturare mycket smartare… :P
Det har faktiskt varit 30 grader här i helgen så det är inte snö året om här uppe.
Alex: Du påminner om en historia.
Pappan: Din lärare har berättat för mig att du kommer att bli underkänd i historia den här terminen också. Hur förklarar du det?
Sonen: Det är väl inte så underligt. Läraren frågar ju bara om saker som hände långt innan jag föddes!
Om det är kul kan diskuteras, men ack så träffande!
jurg: Nepp, jag skojar inte. Visserligen var det bara ett moment jag hade IG på, så efter mitt extraarbete fick jag VG i slutbetyget, men det stämmer att jag inte brydde mig så mycket. Är man lat så är man. Och som du kanske förstår valde jag inte NV för naturdelens skull. ;)
#65, Blärp: Vi snackade om djurceller/växtceller, skillnader och likheter. Det var ganska uppenbart att det var just klorofyll och inte något annat, därför blev situationen lite..hmm, komisk!
Alex: om du inte förstår hur samhället såg ut för hundra år sedan förstår du inte hur det är uppbyggt idag. Man lär av historien. Ansträng dig lite.
Fan va härligt svar!
Hahahah, lärare med klockrena komentarer är fan livet! Vi skulle se på film en gång och en i min klass frågade:
”Vad handlar den om?” Läraren svarade: ”Ditt liv, Ludvig.”