92 thoughts on “En Comviq Knock-out!

  1. Olof says:

    empa, vanligtvis väljer man sin frisyr och sin stil. Tycker man att det är jobbigt, är det ju bara att se så tråkig och ointressant som möjligt så kommer ingen att racka ner på en. Men råkar man vilja synas och ha en stil, så får man ju stå för det och räkna med lite elaka kommentarer.

    Inte riktigt samma sak som att racka ner på folk för deras hudfärg…

    Själv tycker jag att tjejen är klockren. Tycker att man får vara elak mot vissa yrkesgrupper. Jobbade som taxitelefonist ett tag, och förstod att folk behövde skälla av sig ibland på mig trots att jag bara gjorde mitt jobb.

  2. Arla says:

    Jäklar, vilken äg rubrik! :D

    Annars brukar jag svara ”Jag har ingen mobil”.

  3. fjutten says:

    Hade jag varit försäljaren hade jag bett henne fara dit pepparn växer. Finns inget värre än obefogat personangrepp, och ger man sig in i leken får man leken tåla. Jag är själv försäljare och allt annat än personangrepp hanteras proffesionellt, men slag under bältet bemöts med samma sak tillbaka. Kunder är som barn, man får ha överseende med det mesta för dom vet helt enkelt inte bättre. Men ibland går nån för långt och då ska/måste/kommer denne få det förklarat för sig.

  4. chrisp says:

    N, den dag kassörskorna från ICA står vid buss eller tågstationer och jagar en efter att köpa mjölk och vägrar ge sig så fungerar din liknelse.

    Varför kan inte telefonföretagen vara lite vettigare, så som att starta en butik eller något?

  5. Lany says:

    En annan skön grej jag brukar köra med är:
    ”Pappa betalar, så jag bryr mig inte så mkt.”

  6. Patris says:

    Roligast med detta är juh alla kommentarer som ”vad ger henne rätt att vara dryg?”, ”varför måste man vara så elak?” osv.

    Den här sidan går inte in för att förklara folks beteende, ta det för vad det är, rolig läsning.

    Vi må inte hålla med alla/allt som postas på tjuvvlyssnat.se men å andra sidan är det inte det som är poängen heller.

    Bara för att en tjusslyssning är elak betyder det inte att dom som postat den här tycker att personen som är elak har rätt att vara det. Sluta försöka få en förklaring till allt och passa på att garva lite år alla sköna tjuvlyssningar istället.

  7. Fnykis says:

    Alltså, många av kommentarerna här handlar om att det är OK att vara otrevlig mot nån som bara gör sitt jobb… Vad är det med er egentligen?? Om ni vill HA respekt ska ni GE respekt åsså! Tjej 20+ = pucko.

  8. Nathaniel says:

    Själv är jag fantastiskt trött på alla förbannade tidningsutdelare runt Slussen i Stockholm. När jag går av bussen, lagom sen till tunnelbanan, med en 100+ sidors bok i ena handen, väska och SL-kort i andra är precis det sista jag vill att 5 pers ska ställa sig i vägen, köra upp varsin tidning i ansiktet på mig och dessutom se GRYMT uttråkade och sura ut.

    Tack, men nej tack. Just det faktum att de står ivägen för alla andra är helt obegripligt också. Varför måste jag zick-zacka mellan brandgula och gräsgröna, mänskliga tidningsställ när jag går av bussen?

    Om jag vill ha en tidning så går jag och tar en tidning. Så enkelt är det.

    Och credd till tjejen som står sig mot alla jobbiga, in-your-face försäljare överallt.

  9. Anonym says:

    Go girl!
    Snart måste man väl ha en skylt med sig som det står NIX (blockar telefonförsäljare)på. Börjar bli väldigt less på dessa påhoppare som förstör min vardag. Vill jag byta abbonemang så gör jag för fasen det själv.

  10. Vanja says:

    Jag irriterar mig nog allra mest på såna där som försöker få en att bli månadsgivare till rädda barnen och röda korset och allt vad det är.

    Dom står ALLTID mitt i stan, det går inte att gå förbi dom, och när man takcat nej, varje gång man går till stan i några års tid så tröttnar man..

    Särskilt som att dom försöker ge en dåligt samvete, i stil med
    ”hej, får låna några minuter av din tid?”
    ”öh.. ok”..
    ”Jo, vi skänker pengar till ”Barnen I Afrika” det dör XXX om dagen.. blabla, ingen mat, blabla, dåligt vatten, blabla aids, blabla ingen skola blablabla”
    ”eh.. ja…?”
    ”vill du bli månadsgivare”

    Tack för all trevlig information liksom..

  11. Mats says:

    Jag brukar säga ”Jag tycker att uppsökande försäljning är fruktansvärd och att jag aldrig kommer att använda mig av det företag de representerar.. någonsin! Tack och ha en trevlig dag.”

  12. empa says:

    Olof: Vad är skillnaden sa du? Att dömma någon för att dom ser ut på ett visst sätt är precis samma sak. Du dömmer någon för invandare på hur han ser ut. Samma sak i detta fall för att han har en viss frisyr.

    Bara för att man har ett val gör detta att det är ok tracka någon bara för att dom ser ut på ett visst sätt?! Så med denna argumentation, tycker du det är ok att gå och kalla överviktiga människor vad som helst med, eftersom dom har ett val att börja träna och äta mindre?

  13. Hans says:

    Visst måste man tolerera en del påhopp från jobbiga försäljare som bara gör sitt jobb osv. Men då får försäljarna också tolerera ett och annat raseriutbrott. Det ingår i deras jobb.

  14. hobbit says:

    Vilken idiot! Så där kan man ju inte säga till folk som bara gör sitt jobb. Ouppfostrade skitunge! Hon skulle fått en smäll av mig i alla fall.

  15. peyote says:

    Helt rätt av tjejen!
    Det spelar ingen roll om det är försäljarens jobb eller inte; om de stör mig med sin skit när jag inte bett om de har de förlorat sin rätt till vänligt bemötande.
    Om detta sker ute på gatan vill säga. Går man in i en affär har man valt att gå in en roll som kund och då ska man vara hygglig.
    ”Jag gjorde bara mitt jobb”-mantrat dog i Nürnberg.

  16. Nalle says:

    Andy, Dag & Claire skrev:

    ”(…)men tänk på all reklam som slängs i folks ansikten hela tiden, den kan man inte värja sig emot men det är alla helt okej med, för där behöver man inte säga något för att få den att sluta.”

    Det är just det som är grejen, alla är INTE okay med att man inte kan värja sig mot det, så när man faktiskt kan göra det tar man i lite extra. Det är inte särskilt snällt mot försäljarna, men högst förståeligt tycker jag.

  17. Tack says:

    tack peyote, du sa precis det jag tänkte!

    Tjejens kommentar var ju bara så skön!

  18. Andy, Dag & Claire says:

    Fast det många inte verkar fatta är att det spelar ingen roll om de är i staden eller i sin vardag eller vad det nu kan tänkas vara. Ni äger inte staden, inte försäljarna heller, vilket innebär att de har all rätt att fråga er eller be er om att bli månadsgivare och ni har (som tjuvlyssningen pekar på) all rätt att be dem att fara åt helvete. Men det betyder inte att det inte fortfarande är otrevligt.

    Åk inte till stan, rör er inte där direktförsäljning är om det nu är så oerhört jobbigt. Det är väl inte deras fel att du jobbar/bor i staden, lika lite som det är ditt fel att du får påhopp om att byta telefonoperatör/bli medlem i Röda Korset. Det är ju bara att säga ifrån, hur svårt kan det vara? Även om man nu har sagt till hundra gånger så spelar det ingen roll.Vad har ni för mer rätt att befinna er i staden än vad de har?

    Röda Korset handlar inte om dåligt samvete, det handlar om att försöka öppna folks ögon, men jag antar att så länge folk fokuserar på hur jobbiga medlemsvärvare är istället för att tja, jag vet inte, vara trevlig och/eller faktiskt tänka på någon annan för en gångs skull, så lär Röda Korset/alla andra organisationer finnas kvar därute.

    Och att jämföra direktförsäljning/medlemsvärvning med det nazisterna gjorde känns lite väl magstarkt.

  19. Riolux says:

    Onödigt med perosnangrepp, det finns väl smidigare sätt att säga ifrån.

  20. Henrik Hall says:

    Jag älskar att alla som kommenterar överreagerar :)

  21. Lany says:

    En annan grej som jag nog ska ta efter, är en störtskön kommentar som min morsa hasplade ur sig till en direktförsäljare utanför Ge-Kås, Ullared:
    ”Telenor? Nej, fy fan!”
    *asg*

  22. Linus says:

    Passande rubrik

  23. what says:

    Andy, Dag & Claire, helt rätt!

    minns när jag var telefonförsäljare i somras. Vänliga kunder bemötte man vänligt men när nån gick till personangrepp – då var det open season, så att säga. Tänk va paff vissa av de som just förolämpat dig blev när du gav tillbaka med en stabil förolämpning :)

    En favorit var nog när en kund sa ”jag hatar ditt fula jävla företag och därmed dig också” varpå jag direkt svarade ”var det inte vad dina föräldrar kallade dig som liten? en ful jävel?”

    Att sen höra kunden stamma förvånat medan man lade på luren var helt….(nu kommer allas favoritord)…underbart!

  24. chrisp says:

    http://www.warpdrive.se/?17807

    Liknande grej på sätt och vis, och förbannat rolig.

    Ett sätt att behandla försäljare på är ju att helt enkelt ignorera dessa. Fungerar utmärkt för mig, hur mycket de än skriker.

  25. Misse says:

    Andy, Dag och Claire:

    Det handlar inte om vem som har rätt att vara var, det handlar om hur man beter sig mot varandra, och i någon mening är det överfallsförsäljarna som börjat. Det är väl ingen som har något större problem med att någon står vid ett litet stånd eller liknande och ropar ut sina varor och försöker fånga vår uppmärksamhet. Det jobbiga är de som tränger sig på, de som jagar mig när jag kanske är helt upptagen med något annat. Det är de som börjar med att tränga sig in i min personliga sfär. Naturligtvis ska man inte vara otrevlig tillbaka, men jag är inte förvånad över att folk tappar humöret efter ett tag. När jag blir överfallen för femte gången på tjugo minuter blir jag sur, och då kan en eller annan bitsk kommentar komma över mina läppar.

    Beträffande IM, Röda Korset m.fl.: Det är möjligt att de ser det som ett försök att öppna ögonen, men det man åstadkommer är att irritera. Jag har själv snäst av en särskilt påflugen typ från IM med ”Nej tack, jag stöder organisationer som inte överfaller mig på stan.” Den principen har jag sedan hållit på.

  26. Vanja says:

    Jag tänker på andra och skänker pengar till röda korset då och då, men har inte möjlighet att göra det varje månad, och jag anser att det är dåligt samvete som den typen av organisationer till stor del lever på. Min åsikt.

    Och svårt eller inte, det BLIR tjatigt i längden, klart dom har alla j-a rätt att fråga, men det ÄR tjatigt när man blir frågad tre gånger vid samma besök i stan.

  27. Robert K Huselius says:

    Tappade bort min mobil för tre år sedan och har ej brytt mej om att skaffa ny. Förutom insparade pengar och minskad stress har detta haft till resultat att jag kan svara försäljare att jag inte har mobil och inte vill ha någon heller. Kul att se hur långa i synen de blir.

  28. Andy, Dag & Claire says:

    Misse (och alla andra som kör på den linjen). Nej, men då får man väl förvänta sig en elak kommentar tillbaka. Min enda linje är att man kan väl åtminstone behandla dem som människor istället för ett störningsobjekt. Det är allt.

    Och Misse, om du har hållit på den principen så grattis, då funkar den väl fint. Lite trist dock att din personliga åsikt angående en organisations värvningstaktik ska skada det organisationen håller på med, men det är väl bara min åsikt. Jag menar, för mig spelar det ingen roll om Röda Korset hade flugit på mig tio gånger om dagen, det är ju inte mig det handlar om. Det handlar om att hjälpa andra, och enligt mig, om man säger nej till en välgörenhetsorganisation på basis att deras värvningsmetoder irriterar en, då tycker jag att man missar hela målet.

  29. du says:

    förstår inte varför folk ska vara så himla överkänsliga. jag tyckte det var en väldigt snygg kommentar. och kan inte riktigt tycka synd om överfallsförsäljare som man inte valt att ha att göra med och som beter som desperata femitreraggare på krogen.

  30. peyote says:

    Det finns affärer om man vill köpa grejer, så då öppnar man en affär om man vill sälja grejer och så går man in i en affär om man vill köpa grejer.

    Sen finns det gator och torg där man kan gå på vägen till jobbet eller hem, eller bara för fördriva lite tid med vänner och på de platserna kan man anta att folk vill gå på vägen till jobbet eller hem, eller bara fördriva lite tid med vänner, och att om dessa människor hade velat köpa något hade de gått in i en affär och gjort det.

    Det är inte ett dugg svårt att säga ifrån, men varför ska någon ta sig rätten att försätta mig i en situation där jag måste säga ifrån när jag befann mig på platsen i ett helt annat syfte?

    De som samlar in pengar till något välgörande ändamål får gärna ta upp en del av det allmänna utrymmet, eftersom de inte bedriver affärsverksamhet, men det räcker alldeles utmärkt med att de står och håller en skylt eller något och pratar med dem som själmant kommer fram till dem.

    Det är bisarrt att hävda att man ska tåla vad som helst bara för att man bor i en stad, när det mest grundläggande för att stora grupper av människor ska kunna samsas är att man respekterar varandras integritet.

  31. Erik says:

    Gaaaah!!! xD

  32. Misse says:

    Andy etc.: Hur vore det om du läste det jag skrev? Jag har faktiskt sagt två gånger nu att jag försöker hålla en trevlig attityd, och det gör jag också nästan alltid. Däremot blir man irriterad efter ett tag såsom överfallsförsäljarna håller på, och då är det kanske inte förvånande att man inte är höjden av artighet. Däremot har jag aldrig nedlåtit mig till personangrepp.

    Vad IM etc. beträffar: Jag ser absolut till organisationernas mål. Det är bara det att de är så många att jag kan kosta på mig att välja att stödja dem som jag tycker gör jobbet på ett bra sätt. (Jag lämnade ett bidrag till Cancerfonden senast idag, så ditt tafliga försök att utmåla mig som en otrevlig jävel som inte bryr sig om att hjälpa smög sig visst.)

  33. Andy, Dag & Claire says:

    Fast det är ju skillnad på att tåla vad som helst och på att tåla ett påhopp från försäljare. Notera dock att jag inte hävdar att folk inte får förolämpa dem, men i sådana fall får de vara beredda på att få något tillbaka, det är allt jag menar.

    Och nej, det räcker inte med att bara hålla upp en skylt för då skiter folk i en ändå. Förstår du inte det? Tror du att de värvar medlemmar för att få mer pengar ner i fickan, eller för att kunna hjälpa mer? Om du tror att folk kommer fram självmant trots att de inte har tänkt på saken, så är du väldigt naiv. Medlemsvärvare försöker få folk att tänka till på om de inte kan åsidosätta lite pengar för att hjälpa en god sak. Ändamålet helgar medlen i det fallet, åtminstone enligt mig.

    peyote, varför ska någon inte ta chansen att göra det? Reklamen gör ju det, men den är så allmänt accepterad att man inte tänker på det. Oavsett i vilket syfte du var på platsen så är det en chans att få dig att köpa något (i fallet direktförsäljare) eller att få dig att förbättra något (i fallet medlemsvärvare). Och om man stör sig på det så kan man angripa företaget, bojkotta företaget, bojkotta organisationen, men det man INTE gör är att förolämpa personen som arbetar för företaget. Det är svagt, och det slår mer emot personen och hans/hennes uppträdande gentemot andra än vad det slår mot företaget. Men allt detta vet du/ni redan, och jag antar att det ändå känns skönt att skälla på försäljare etc. etc. men i slutändan hjälper det inte till att få stopp på det ni anser är problemet.

    Jag själv har mycket mer sympati med medlemsvärvare än med direktförsäljare, men i vilket fall som helst så blir jag inte sur eftersom det inte är dem i sig som är problemet. Om man ska jämföra så blir jag lika förbannad för en Telenor-reklam på TV som jag blir för en direktförsäljare på gatan. Är man så småsint att man attackerar en person istället för ett företag så anser jag att man får skylla sig själv om man får en elak kommentar tillbaka. Därmed inte sagt att jag gillar företagens utbredning, men det är en fråga som vi inte tar här.

  34. Andy, Dag & Claire says:

    Sorry för dubbelpostning, men var tvungen att svara.

    Misse: Om du med ”bitsk kommentar” inte menar personangrepp, så läste jag bara fel, och ber om ursäkt i sådana fall. Jag uppfattade ”bitsk kommentar” som ”elak kommentar”, därför skrev jag som jag skrev.

    Hur vore det om du läste det jag skrev? Återigen blandar du ihop medlemsvärvning med det jobb som organisationerna utför. Jag försökte inte utmåla dig som en otrevlig jävel, jag försökte utmåla dig som en person som väljer organisationer utifrån hur mycket de irriterar dig med sin medlemsvärvning, eller rättare sagt, du gjorde det. Om det var felaktigt så tar jag gladeligen tillbaka det, men från din förra post verkade det som att det var precis det du gjorde.

    Jag tyckte bara att det lät konstigt att se till en sådan sak framför vad organisationen i sig sysslar med (som du själv säger spelar in i ekvationen), eftersom jag väljer organisationer efter vad de gör och inte hur deras värvare beter sig. Den principen håller jag på.

    Återigen, alla andra, jag sympatiserar inte med direktförsäljare men anser fortfarande att de inte förtjänar att kallas ”drägg”.

  35. Andreas says:

    Jag brukar förklara att jag ringer med Telia, och när försäljaren försöker övertala mig att byta med hänvisning till att jag skulle tjäna på det så konstaterar jag bara att jag är för rik för att orka bry mig.

    Det är inte sant, men det brukar få de allra flesta försäljare att ge upp direkt.

  36. Åsa says:

    Alltså Empa:

    Den avgörande skillnaden mellan att vara nedsättande mot en invandrare och nedsättande mot en backslick-kille, är:

    1. Backslick-killar är ingen utsatt förtryckt grupp i samhället. Det är invandrare.
    2. En backslick-kille är det av fritt val. Invandrare har oftast inte haft något val.

  37. Martina says:

    Visst ska man försöka vara artig och snäll mot ALLA. men när man trött efter jobbet stressar in i mataffären (där jag VALT att gå in och handla av fri vilja) villjag inte bli jagad av andra försäljare. Dessa tolererar dessutom oftast INTE ett nej utan fortsätter tjata vilket jag tycker är väldigt otrevligt. Förstår tjejen till 100%!!

    Måster till slut bara säga att det är kul att läsa hur kommentarer om en tjuvlyssning kan komma att handla om allt från angrepp på invandrare till hjälporganisationer…
    =)

  38. Magnus says:

    Apgarv! Oj, vad jag ska sno den!

  39. Olog-Hai says:

    ”Men vi har ett specialerbjudande: handsfree för dig utan motställbara tummar.”

  40. Olof says:

    Personligen kan jag tycka att det är ärligare att attackera folk på stan än att lägga massa pengar på att indirekt manipulera folk till att köpa ens produkter utan att man märker det själv. Reklamaffischer och tv-reklam fungerar ju jättebra, bara det att vi själva inte märker att vi blir påhoppade.

    Jag har för övrigt aldrig varit med om att en försäljare inte har tagit ett nej när man har sagt nej. Möjligen om man lite fegt muttrar: ”Mutter, mutter, jvla frsaljrjvlar” men varje gång jag har tittat personen i ögonen och sagt ”Nej tack!” så har de artigt och trevligt attackerat något annat offer.

    Fast det ballaste är ju att göra som tjejen i tjuvlyssningen. Jag vill bli som hon.

  41. -K- says:

    Han är den värsta försäljare jag har mött. Han kan gott ha det.
    -K-

  42. Thomas says:

    De där är min typ av brud :D

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *