Ibland gäller det att ha fingertoppskänsla

Gymnasieskola, Karlstad

En tjej ~17 kommer ut ur klassrummet där det hålls nationellt prov i Matematik B.
Kille ~17: Hur gick det?
Tjejen (suckar): Skitdåligt! Vad var svaret på 1:an?
Killen: Jag vet inte, typ 6 eller något.
Tjejen: Åh! Jag fick det fan typ till 3 miljoner eller något.
Killen: Utan miniräknare? Man fick inte ha det på första delen ju!
Tjej: Ja, alltså… jag hade miniräknare under bordet och tryckte med tårna…

87 thoughts on “Ibland gäller det att ha fingertoppskänsla

  1. Evylyn says:

    Skönaste rubriken och skönaste tjejen! :D

  2. axl says:

    hehe, orka läsa innan prov, man är ju flitig på lektionerna ;) (har aldrig orkat öppna boken de gånger ja tagit hem den)

  3. Henke says:

    Hahaha, varför tänkte jag inte på det här när jag gjorde provet? :D

  4. Milla says:

    haha den va ju typ en pq formelsuppgift.. (om jag minns rätt). Den var SÅ enkel.

  5. hej says:

    HAHAH, vi pratade också om det imorse. att man skulle knappa med tårna under bordet :)

  6. Diesel says:

    Äh, att använda huvudet verkar överflödigt. Använd tårna istället…

  7. G =) says:

    hahaha fan va sämst hon måste vara.. jag har för mig att ettan var en ekvation??

  8. Veronika says:

    Pq-formeln! Åh. *nostalgi* Det enda jag saknar från matte-lektionerna i gymnasiet. Man fattar ingenting, men kör man pq-formeln blir det rätt. Man behöver inte fatta nånting – bara göra. :D

  9. Tilda says:

    Monty: hmm, går det inte att plugga till de nationella proven?? Det gjorde jag, hur kunde jag missa den informationen att man inte kunde plugga?? Avstängning på alla som fuskar!! Jag kan med gott samvete säga att jag aldrig har fuskat på ett prov någonsin, från grundskola till universitetet! Det är ingen annan än ni själva som förlorar på att ni fuskar!

  10. davito says:

    fan vad trött jag blir på att ni inte publicerar mina kommentarer!!! om ni inte uppmuntrar till diskussion i kommentarsfältet (vad är det då till för?) så kan ni väl lika gärna ta bort alla talanglösa inlägg från 10åringarna som hänger här.

  11. Erika says:

    Kvittar om man kan, eller inte kan. Man ska inte plugga på nationella. Det är ett prov på vad man kan under sina skolår. Ett test helt enkelt, som egentligen inte ska vara betygsavgörande (vilket det är, iallafall i högstadiet) Jag har precis gått igenom högstadiets mattenationella, och det är svårt. Bortsett från C delen iallafall, och muntliga. Men jag fuskade inte, för om jag skulle bli påkommen så skulle jag ha skuldkänslor i hela mitt liv. I övrigt, är det inte meningen att man ska kommentera tjuvlyssningen? Inte vad man ska, eller inte ska göra. Fast jag har själv gjort det felet, men jag lär mig av mina misstag. Ha en bra helg, för alldel.

  12. mich says:

    TILL LÄRARE: vrf vi elever lägger ner mer tid på att fuska? jag har svaret! jo, för att det är inte så lätt att plugga om man inte fattar, samhäll är endå en sak, bara att lära sig svaren.. men i matte måste ju verkligen förstå.. och om man inte har dom resurserna hemma att man kan få den hjälpen så är det ultimata att fuska :P vi som fusar visar ju endå den goda viljan till att få G, till skillnad från dom som skiter i det bara. (:

  13. Lexie says:

    Men hallå, är det ingen här som läser matte B? Kan nån säga det rätta svaret så vi får veta om det var killen eller tjejen som var off då? :P

  14. Pesan says:

    Bästa rubriken på länge.

  15. Rebecca says:

    Det var en av de enda uppgifterna jag förstod rakt igenom.

  16. Boström says:

    Men seriöst? Del I är ju konstruerat för att räknare inte ska behöva användas, så det lär ju vara tjejens logik som brast före hennes räknekunskaper.

  17. Sgt Pepper says:

    Haha, när jag gjorde provat fastnade jag ganska länge på uppgift 1. Jag fick hjärnsläpp och glömde hur man löser en andragradsekvation. Jag kom dock på det efter ett tag. Om jag inte minns helt fel var svaret +/- 6. För övrigt kan man ju tycka att ”Lärare” @ 11 borde kunna avsluta en fråga med ett jävla frågetecken.

  18. Bent says:

    Har för mig att första uppgiften var en ytterst okomplicerad andragradsekvation. Svaret lär knappast vara tre miljoner :)

  19. Onödigkommentar says:

    Det kanske inte är så att man kommer ihåg varken frågan eller svaret ca två dagar efter provet, jag skrev det själv, och kommer knappt ihåg vad jag skrev, det kanske skulle vara mer intressant att få veta det när man får tillbaks proven… Iaf jag väntar på det med spännig :S

  20. geth says:

    3 * 1 000 000 = 3 000 000 Inte särskilt svårt att komma på med huvudräkning, eller? Bara för att det är ett stort tal behöver det ju inte vara svårt att räkna ut, som vissa tydligen verkar tro…

  21. Damon says:

    Davito m.fl: Det är många kommentarer som inte blir publicerade för tillfället eftersom vi har installerat ”Akismet” som ska motverka Spam. Då era kommentarer fastnar i fällan så ser vi inte dem och kan således inte godkänna! Håll ut, det blir bättre inom kort!

  22. tant says:

    hahaha, lätt att få fel svar när man trycker med tårna…..

  23. cresta says:

    hahaha! =D

  24. Jennifer says:

    HAHA! men va fan!
    Sorry om jag förstör hela tjuvlyssningen..men det var jag som sa det där.. och jag överdrev med 3 miljoner! Jag gjorde en felräkning och fick 33 istället för 36 och kunde inte räkna ut roten ur, därav överdrivningen.

    Men jag satt dock och tryckte med tårna..
    (Och Ulf, kära mattelärare om du läser det här.. Det är inte dig det är fel på, det är mig! )

  25. Tinkerbell says:

    #62 Erika: Jag vill bara påpeka att Nationella proven är betygsavgörande även i gymnasiet. Säg att jag har godkänt på varenda prov under hela kursen, men får IG på nationella – då har jag IG i kursen sedan.

  26. Erika says:

    Tinkerbell: Jag snackade om högstadiet. Och här ska det iallafall inte påverka. Jag vet däremot inte vad ni har där. Men IG här, betyder inte IG annars, såvida man inte ligger riktigt risigt till. Trots att det inte ska påverka.

  27. Karina says:

    Jag hade min miniräknare under högen av papper på bordet utifall jag skulle behöva använda den på Del 1, men seriöst, den var SÅ enkel så jag inte förstår hur någon kan behöva använda miniräknaren. Vad 6*6 är lärde jag mig i ettan, då gick jag iofs inte i en svensk skola men vi kan säga att man lär sig gångertabellen i femman här i Sverige. Då ska man väl fan kunna det på gymnasiet efter alla dessa år av matte!

  28. Oskar says:

    #49 davito: roten ur 36 är 6, inte +-6. Däremot är lösningen på ekvationen ”x^2=36” +-6. Det kommer sig från definitionen av roten ur: ”Det positiva tal som kvadrerat blir…”
    Så du hade fått 0 om du haft MIN mattelärare i gymnasiet, Kristina hade fått full poäng. Hade du haft min högskolelärare hade han fått hjärtattack.

  29. davito says:

    #79 Oskar –> Sant, sorry om jag var otydlig – men nu var det ju en ekvation det gällde (lösa en 2a-gradare med pq-formeln) vilket ger Kristina fel och mig rätt (om jag nu suttit där och gjort provet :)

  30. Jako says:

    Np i B är ju inte svår, och även fast du är dålig i matte är del 1 bara simpel huvudräkning. Sen är man ju sämst om man fuskar, skulle vara kul om hon kom till universitet med hyssade betyg i matte och sen inte kunna ett skit.

  31. sanne says:

    rubriken var schysst ;)

  32. Karin says:

    Men jäkla samhällare ^^

  33. 08 says:

    Håller med ”Vi kör allt på en gång” och ”Jocke”. Ändå finns här över 80 kommentarer, hmm…

  34. Linus says:

    Alltså, matte är kanske inte superviktigt i livet bara så, men det är ett bevis på att en inte är en korkade ( som inte kan lära sig ) eller lat (som inte orkar lära sig) människa.

  35. blargh says:

    Karlstad? Aeg! Tycker det är skitkul att folk fuskar på så ovärdigt sätt. Kudos till dig, Jennifer:)

  36. joakim says:

    ”Tjejen: Åh! Jag fick det fan typ till 3 miljoner eller något.”

    hahaha jag kan se det framför mig, fan vilken skön sarkasmbesvikelse!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *