Pendelbuss i Östergötland
En kostymklädd man med sliskig frisyr ~35 mottar ett sms medan han sitter och spelar tetris på sin dyra mobiltelefon. Han ringer därefter ett samtal till vad som visar sig vara en blomsterfirma och förklarar med bestämd och hög röst…
Mannen: Jag vill beställa en bukett. Nej, snåla inte. 300 kr får den kosta. Det ska stå: Grattis till examen, från storebror. Ikväll, nej, den måste levereras ikväll.
Han lämnar mottagarens adress och sitt personnummer osv. Mannen ringer ett nytt samtal, med helt förändrad röst (som om han talar till en liten gullig hundvalp).
Mannen: Heeej lillebror! Grattis! Jag visste att du skulle klara det. Har du fått några blommor från stooorebror då? Nähä? Vad konstigt. Jag beställde ju i helgen, hoppas verkligen att de skärper sig.
300 kr för en bukett med blomsterbud är väl ändå inte särskilt mycket, eller är blomsterbuden billigare utanför Stockholm? :S
Men han försökte ju i alla fall. Om mobilen var dyr kan tjyvlyssnaren faktiskt inte veta. Men tänk er såhär: Killen har ett stressigt jobb, kanske har han fått lite finansiella problem också med tanke på färdmedel. Och han kan ju vara tankspridd av naturen, då är det väl faktiskt ganska snällt att försöka i alla fall när man kommer ihåg det? Med tanke på att alternativet är att säga: ”Sorry brorsan, men jag glömde dig…”
Den var jätterolig! Och jag håller med 45. Atombomb om att åldern är viktig!
Det är miljövänligt att åka buss istället för bil/taxi- inte fattigt. Speciellt när man pendlar 4-5 mil varje dag…
#45 Hade storebror varit 9 och haft en lillebror som redan tagit examen så hade vi nog läst en del om lillebror som ett riktigt underbarn:) Även om storebror varit 17 hade det varit sensationellt.
Det är ju bara att hoppas att lillebror är en inbiten tjuvlyssnat-läsare
54: Sist jag kollade gick bussar på diesel och min Volvo S60 går på gas, vilket är miljövänligast då?
Om man tar en titt på Interfloras hemsida så inser man ganska snart att 300 spänn inte är en särskilt stor bukett – mer standard. Snåljåp!
#57 Idag cyklade jag till stan istället för att ta bussen, men på vägen släppte jag ut gaser. Vad hade varit miljövänligast?
#52 Jag håller med dig. Glömma kan alla. Det var kanske onödigt att ta upp frågan alls. Vore väl bättre att bara ”anta de kom fram i tid”, och sen bli förvånad om brorsan sen kommenterar det.
Dessutom är det väl inget fel på att vara finklädd. Det är ju liksom lite kutym på vissa jobb. Och sen att åka kollektivt – vare sig det är av ekonomi, bekvämlighet eller miljömedvetenhet – är väl inget fel
59: Prova att cykla Göteborg-Skövde på max 3 timmar. Klarar du det får du ta över mitt jobb.
61: Svårt att föreställa sig att någon skulle vilja ta över ett jobb som kretsar kring två av Sveriges mest avskyvärda städer
kurt westbom: bussarna i norrköping går på biogas och spårvagnarna på el.
Jovisst, bussarna om min bil går på samma drivmedel. Men inte Göteborg-Skövde, Göteborg-Stockholm eller Göteborg-Oslo va?
”Grattis, jag visste att du skulle klara det” ljuger storebror som väntar tills EFTER examen med att beställa blommorna….. (min gissning) hur som helst en väldigt falsk storebror)
#57 Kurt Westbom: Hur många är du i bilen?
Kul om lillebrosan skulle råka läsa det där ;P
Det roliga är ju att han tror att en lillebror vill ha blommor…
Jag är ensam i bilen, men den jag åker ofta dels under tidspress och dels udda rutter. Plus att jag brukar åka runt med 50-60 kilo arbetsutrustning.
#54: Generellt sett är det svårt att få fram en siffra för en genomsnittsbuss, men en kollega till mig räknade på det för några år sedan och kom fram till ungefär 35 g CO2 per personkilometer (Sverige). Jämför med bensinbilar år 2000 i EU, 186 g CO2/km (och de allra flesta bilar har bara en person i dem). (Källa: http://europa.eu/scadplus/leg/en/lvb/l28055.htm) Idag har säkert både buss- och bil-siffran minskat.
Men är man fyra-fem i bilen är man inte långt ifrån siffran för att åka buss istället, såvida inte bussen ändå måste gå av samhällsekonomiska skäl (eller andra skäl) – då ska förstås bussen fyllas.
Givet 35-åringens situation, pendelbuss i Östergötland, kan man nog anta att bussen var välfylld och således ett rätt bra alternativ ur miljösynpunkt. Huruvida bussen gick på diesel eller något annat förtäljer inte historien.
Givet Kurts situation med udda rutter och mycket utrustning att ha med sig är säkert gasbil ett bra alternativ.
70. Diwic/// Att historian i sig inte föräljer något om bussens drivmedel är tämligen irrelevant då Östgötatrafiken sedan många år endast kör sina bussar på Biogas.
#21 Anders: Det blir alltid ett jävla liv, vem bryr sig?
Detaljer och kategoriseringar gör tjuvlyssningarna roliga. Bara för att folk klagar om tjuvlyssnaren säger att tjejen e smal med stora bröst behöver man inte skippa det i fortsättningen.
haha! så gjorde alltid morsan. tror tusan man blitt störd.